Tijdens dit onderdeel doen de jongeren een interessetest, waardoor ze erachter komen welke beroepen en sectoren bij ze passen. Ook leren ze het belang van een netwerk kennen.

Let op: docenten die de minimale route volgen, kunnen dit onderdeel overslaan.

Totale tijdsduur

Dit onderdeel bestaat uit 2 opdrachten en duurt in totaal 50 minuten. De indeling:

Inleiding + opdracht 4: 25 minuten
Opdracht 5 + afronding: 25 minuten

Benodigdheden bij onderdeel 2

  • Digibord of beamer.
  • Internetverbinding.
  • Onderstaande PowerPoint-presentatie, inclusief de toelichting voor de docent in de notities onderaan de dia’s.

Powerpoint Sollicitatietraining

Opdracht 4: Wat past bij mij?

Tijdsduur

  • Uitleg door docent – 5 min.
  • Opdracht voor leerlingen – 15 min.
  • Nabespreken met de klas – 5 min.

Totaal: 25 minuten.

Activiteit

De leerlingen vullen online een interessetest in en beantwoorden daarna een aantal vragen over welke beroepen ze interessant vinden, welke sectoren daarbij horen en welke competenties nodig zijn. De leerlingen maken de opdracht individueel.

Leerdoelen

Na deze opdracht:

  • Hebben de leerlingen een eerste idee van welke sector en mogelijke beroepen er bij ze passen.

Loopbaancompetenties

Competentie: Motievenreflectie

  • De leerlingen denken na over wat ze belangrijk vinden in hun loopbaan; waar worden ze blij van en wat hebben ze nodig om prettig te werken?

Competentie: Werkexploratie

  • De leerlingen gaan op zoek naar werk dat bij ze past en denken na over waar ze wel en niet zouden willen werken.

Opdracht 4

Klik hier om Adobe Acrobat Reader gratis te downloaden. Let op! Voordat je een opdracht bewerkt: gebruik ‘Opslaan als’ en download het bestand op je eigen computer. Werk in dat bestand aan de opdracht en sla het op. Anders gaan wijzigingen verloren.

Opdracht 5: Wie ken ik al?

Tijdsduur

  • Uitleg door docent – 10 min.
  • Opdracht voor leerlingen – 10 min.
  • Nabespreken met de klas – 5 min.

Totaal: 25 minuten.

Activiteit

De docent legt uit wat netwerken is. De leerlingen brengen daarna hun eigen netwerk in kaart aan de hand van de JINC netwerkkaart. De leerlingen maken de opdracht individueel.

Leerdoelen

Na deze opdracht:

  • Weten de leerlingen wat netwerken betekent en wat ze er aan kunnen hebben.

Loopbaancompetenties

Competentie: Netwerken

  • De leerlingen bouwen contacten op die handig zijn voor als ze willen solliciteren, verder leren of die ze om feedback kunnen vragen over hun ontwikkeling.

Opdracht 5

Klik hier om Adobe Acrobat Reader gratis te downloaden. Let op! Voordat je een opdracht bewerkt: gebruik ‘Opslaan als’ en download het bestand op je eigen computer. Werk in dat bestand aan de opdracht en sla het op. Anders gaan wijzigingen verloren.

Lees hier alles over het derde onderdeel.