Het is belangrijk om te vertellen dat de training 75 minuten duurt. Dit is langer dan een normaal lesuur, waardoor mogelijk de bel gaat tijdens de training. Als je dit niet noemt, bestaat de kans dat leerlingen denken dat het afgelopen is, opstaan en weglopen.

Spreek met de klas af dat iedereen zich respectvol gedraagt: dat ze naar elkaar luisteren en niet lachen om elkaar. Geef leerlingen medezeggenschap in het maken van deze afspraken. Zo is de kans groter dat ze zich hieraan houden.

Kennismaking

Tijdens het kennismakingsspel maak je als trainer kennis met de leerlingen en zij met jou. Tegelijk kun je inschatten wat het niveau van de groep is: hebben ze al eens gesolliciteerd, misschien zelfs al een bijbaantje gehad? Je hebt maar kort de tijd, maar kunt het ook halverwege de training kort opnieuw of verder spelen als je het idee hebt dat de aandacht van de leerlingen er niet meer bij is.

Doelen van spel

  • Het is een ijsbreker.
  • Leerlingen en trainers leren elkaar kennen.
  • Inschatten sollicitatie-ervaring.
  • Leerlingen kunnen even bewegen, wat een actieve houding met zich mee brengt.

Werkwijze

Dit is een simpel spel, maar met een leuke uitkomst! Het werkt een beetje als het bekende ‘Over De Streep’. Je krijgt een stapeltje kaartjes met daarop stellingen waar jij, je medetrainer en de leerlingen op gaan reageren. 

Jij zet een timer van 5 minuten op je telefoon. Alle leerlingen en de trainers gaan staan. Jij of je medetrainer pakt een stelling van de stapel kaartjes en leest hem voor. Degenen die de vraag met ja beantwoorden, of die het met de stelling eens zijn, blijven staan. Degenen die  nee antwoorden, of die het niet met de stelling eens zijn, gaan zitten. Je kan eventueel doorvragen bij vragen die je aanspreken  

Een voorbeeld! Jij pakt als eerst een kaartje waarop de stelling staat: ik heb een bijbaan (gehad). Je blijft zelf staan en een aantal leerlingen ook. De trainer kan dan kort even doorvragen aan de leerlingen: ‘Leuk! Wat heb je voor baan?’ 

Na het beantwoorden gaat iedereen weer staan. Dit is belangrijk, want door te staan worden de leerlingen actief, ze gaan als het ware ‘aan’. Na de eerste vraag geef je de stapel door aan een leerling. Nu leest die een stelling voor. Ga door totdat de timer af gaat en vervolg daarna de training. Succes! 

Stellingen

  • Ik heb wel eens een sollicitatiebrief geschreven.
  • Ik weet precies hoeveel ik wil verdienen.
  • Een sollicitatiegesprek is niet bedoeld om te bepalen of je zelf de baan wilt.
  • Ik weet wat ik later wil worden.
  • Ik ben wel eens afgewezen voor een baan.
  • Ik kan een positieve eigenschap van mezelf opnoemen.
  • Het is onbeleefd om na een gesprek te vragen wanneer je iets zal horen.
  • Wat kies je: leuk werk zonder veel vrije tijd (staan) of minder leuk werk met veel vrije tijd? (zitten)
  • Ik heb wel eens ontslag genomen, dus ik ben wel eens zelf weggegaan bij een baan.
  • Ik ben trots op mijn cv.
  • Je kan best in een joggingbroek naar een sollicitatiegesprek.
  • Ik ken het bedrijf al, dus ik hoef me niet voor te bereiden op het gesprek.
  • Ik heb nog nooit gesolliciteerd.
  • Ik wil later veel geld verdienen.
  • Het is goed om vragen te stellen tijdens een sollicitatiegesprek.
  • Wat ik op Social Media zet, heeft geen invloed op mijn kans op een baan.
  • Ik heb een bijbaan (gehad).
  • Tijdens een sollicitatiegesprek mag je nooit over geld beginnen.
  • Ik vind het spannend om te solliciteren.
  • Ik vind het gek dat je op sollicitatiegesprek moet komen als je een baan wilt.
  • Ik vind het belangrijk om een bijbaan te hebben.
  • Het is goed om over je hobby’s te vertellen tijdens een sollicitatiegesprek.
  • Het belangrijkste tijdens het sollicitatiegesprek is benoemen waarom ik bij het bedrijf wil werken.

Tips

  • Laat iedereen z’n naam schrijven op gevouwen vellen papier, die vervolgens op tafel gezet kunnen worden. Hiervoor liggen er A4tjes en stiften klaar in het lokaal.
  • Gebruik geen moeilijke woorden of vakjargon bij het beschrijven van je functie. Je beschrijving hoeft de lading bovendien niet helemaal te dekken. Voor leerlingen is het interessanter om te horen wat zij bij jouw bedrijf zouden kunnen doen.
  • Level met de leerlingen door jezelf aan hen te spiegelen: heb jij ooit blunders gemaakt tijdens een sollicitatie, kun je een leuke anekdote over jezelf vertellen?

Lees hier alles over het oefenen met observeren.