Dit onderdeel is belangrijk: de leerlingen gaan nu hun eigen sollicitatiebrief schrijven. Vertel de leerlingen of ze opdracht 8 of 9 moeten maken; dit is voor de hele klas hetzelfde.

Let op: dit onderdeel is gelijk voor volgers van de maximale en de minimale leerroute.

Tijdens de opdrachten wordt alleen om de voornaam van leerling gevraagd. Geef aan dat tijdens een echte sollicitatie wel alle gegevens moeten worden ingevuld! JINC heeft hiervoor gekozen vanwege de regels omtrent AVG.

Totale tijdsduur

Dit onderdeel bestaat uit 3 opdrachten en duurt in totaal 95 minuten. De indeling:

Inleiding + opdracht 8: 35 minuten
Opdracht 9: 30 minuten
Opdracht 10 + afronding: 30 minuten

Benodigdheden

  • Digibord of beamer.
  • Internetverbinding.
  • Computers voor de leerlingen om een sollicitatiebrief te schrijven en om het online spel te spelen.
  • Onderstaande PowerPoint-presentatie, inclusief de toelichting voor de docent in de notities onderaan de dia’s.

Powerpoint Sollicitatietraining

Opdracht 8: Sollicitatiebrief schrijven

Tijdsduur

  • Uitleg door docent – 5 min.
  • Opdracht voor leerlingen – 25 min.
  • Nabespreken met de klas – 5 min.

Totaal: 40 minuten.

Activiteit

De docent legt uit dat je op verschillende manieren kunt solliciteren, bijvoorbeeld door een brief te sturen, zoals bij deze opdracht, of door een online sollicitatieformulier in te vullen (zie opdracht 9). Als de klas opdracht 8 uitvoert, kunnen de leerlingen de voorbeeldbrief gebruiken die hieronder te downloaden valt.

Leerdoelen

Na deze opdracht:

  • Kunnen de leerlingen een goede sollicitatiebrief schrijven.

Loopbaancompetenties

Competentie: Motievenreflectie

  • De leerlingen denken na over wat ze belangrijk vinden in hun loopbaan; waar worden ze blij van en wat hebben ze nodig om prettig te werken?

Competentie: Kwaliteitenreflectie

  • De leerlingen denken na over hun kwaliteiten en hoe ze deze kunnen gebruiken voor hun loopbaan.
  • Ze vragen aan anderen waar zij vinden dat ze goed in zijn.

Opdracht 8

Voorbeeld sollicitatiebrief

Opdracht 9: Online solliciteren

Tijdsduur

  • Uitleg door docent – 5 min.
  • Opdracht voor leerlingen – 20 min.
  • Nabespreken met de klas – 5 min.

Totaal: 30 minuten.

Activiteit

De docent legt uit dat je op verschillende manieren kunt solliciteren, bijvoorbeeld door een sollicitatiebrief te sturen (zie opdracht 8) of door, zoals bij deze opdracht, een online sollicitatieformulier in te vullen. Als de klas opdracht 9 uitvoert, kunnen de leerlingen het voorbeeld-formulier gebruiken dat hieronder te downloaden valt.

Leerdoelen

Na deze opdracht:

  • Kunnen de leerlingen een goede motivatie schrijven als ze online gaan solliciteren.
  • Weten ze dat ze kunnen solliciteren via verschillende kanalen (online via een formulier of door het versturen van een brief en cv).

Loopbaancompetenties

Competentie: Motievenreflectie

  • De leerlingen denken na over wat ze belangrijk vinden in hun loopbaan; waar worden ze blij van en wat hebben ze nodig om prettig te werken?

Competentie: Kwaliteitenreflectie

  • De leerlingen denken na over wat hun kwaliteiten zijn en hoe ze deze kunnen gebruiken voor hun loopbaan.
  • Ze vragen aan anderen waar zij vinden dat ze goed in zijn.

Opdracht 9

Online-sollicitatieformulier

Klik hier om Adobe Acrobat Reader gratis te downloaden. Let op! Voordat je een opdracht bewerkt: gebruik ‘Opslaan als’ en download het bestand op je eigen computer. Werk in dat bestand aan de opdracht en sla het op. Anders gaan wijzigingen verloren.

Opdracht 10: Sollicitatiegesprek voorbereiden

Tijdsduur

  • Uitleg door docent – 10 min.
  • Opdracht voor leerlingen – 15 min.
  • Nabespreken met de klas – 5 min.

Totaal: 30 minuten.

Activiteit

De docent bespreekt aan de hand van een filmpje met de leerlingen hoe ze zich het beste kunnen voorbereiden op een sollicitatiegesprek. Bij opdracht 10 vullen ze in welke vragen ze verwachten tijdens het gesprek en welke vragen ze zelf willen stellen. De leerlingen voeren deze opdracht individueel uit.

Als er tijd genoeg is, doen de leerlingen het online spel ‘solliciteren kun je leren’. Dit kan individueel, in tweetallen of klassikaal.

Leerdoelen

Na deze opdracht:

  • Kunnen de leerlingen zich goed voorbereiden op een sollicitatiegesprek.

Loopbaancompetenties

Competentie: Loopbaansturing

  • De leerlingen bespreken wat er allemaal komt kijken bij het solliciteren naar een baan en werken gericht aan hun loopbaanontwikkeling.

Opdracht 10

Klik hier om Adobe Acrobat Reader gratis te downloaden. Let op! Voordat je een opdracht bewerkt: gebruik ‘Opslaan als’ en download het bestand op je eigen computer. Werk in dat bestand aan de opdracht en sla het op. Anders gaan wijzigingen verloren.

Lees hier alles over het vijfde onderdeel.