Door de Bliksemstage krijgen de leerlingen een beeld van verschillende beroepen die voorkomen in een bedrijf én van hun eigen interesses en kwaliteiten. Het laat ze bovendien nadenken over hun eigen talenten en mogelijkheden. Dit alles helpt hen bij het kiezen van een profiel en een vervolgopleiding. De leerlingen krijgen bovendien de kans om hun horizon te verbreden en een plek te bezoeken waar ze anders niet snel zouden komen.

Leereffect

Een Bliksemstage heeft het grootste leereffect wanneer de leerlingen zich goed voorbereiden en na afloop reflecteren op het bezoek. JINC heeft hiervoor kant-en-klaar lesmateriaal ontwikkeld.

Uit onderzoek dat we lieten uitvoeren, blijkt dat leerlingen het meeste baat hebben bij dit project als het meerdere keren wordt uitgevoerd. We raden scholen dan ook aan om leerlingen twee keer per jaar op Bliksemstage te laten gaan. Neem contact op met jouw JINC-contactpersoon om de mogelijkheden te bespreken.

Lesmateriaal

Het lesmateriaal is alvast onderverdeeld in de eerste en de tweede Bliksemstage-ronde. De eerste ronde focust op kennis over beroepen en tijdens de tweede ronde denken leerlingen na over hun eigen talenten. Les 1 bevat per ronde ander materiaal, les 2 en les 3 zijn hetzelfde.

De leerlingen hebben voor beide rondes een eigen werkboekje. Deze zijn digitaal in te vullen via een laptop of kunnen geprint worden. Zorg ervoor dat de werkboekjes goed bewaard blijven. De leerlingen houden deze bij zich gedurende de voorbereidingen op de Bliksemstages.

Projectmedewerker Milou vertelt je hoe het programma in elkaar zit. Source: www.youtube.com

Lees hier alle praktische informatie die nodig is voor het geven van de lessen.