De leerlingen hebben uitleg nodig van jou als docent om de opdrachten uit te kunnen voeren. Omdat het gaat om voorbereiding en reflectie is het wenselijk om een les voor en een les na de Bliksemstage te geven. Overigens kunnen de opdrachten ook als tool worden gebruikt tijdens LOB-gesprekken met ouders en de mentor.

Leerroutes

Niet alle scholen hebben genoeg tijd om het volledige programma te doorlopen. Daarom hebben we een maximale en een minimale leerroute ontwikkeld. Uiteraard biedt de eerste de meest gedegen voorbereiding waardoor de Bliksemstage meer impact heeft op de leerlingen. Vanuit JINC raden we daarom de maximale leerroute aan. Maar als dit niet mogelijk is, dan biedt de tweede een alternatief.

Maximale leerroute

Volg de maximale leerroute voor het beste leerresultaat en laat je leerlingen alle opdrachten doen. Je kunt er voor kiezen om een aantal opdrachten als huiswerk mee te geven.

Les 1: voorbereiding

  • Opdracht 1 – Mindmap maken: wat is jouw talent?
  • Opdracht 2 – Voorbereiden op de Bliksemstage

Les 2: reflectie

  • Opdracht 3 – Reflecteren op de Bliksemstage
  • Opdracht 4 – Vlog over de Bliksemstage

Let op: gaan de leerlingen dit jaar slechts 1 keer op Bliksemstage? Dan komt opdracht 5 er bij. Als de kinderen later dit schooljaar nóg een keer op Bliksemstage gaan, mag je opdracht 5 tot die tijd bewaren.

  • Opdracht 5 – Plan je leerroute

Minimale leerroute

Volg de minimale leerroute als je minder tijd hebt. Je kunt meerdere opdrachten in één les doen. Per opdracht staat een inschatting van de tijdsduur.

Les 1: voorbereiding

  • Opdracht 2 – Voorbereiden op de Bliksemstage

Les 2: reflectie

  • Opdracht 3 – Reflecteren op de Bliksemstage

Let op: gaan de leerlingen dit jaar slechts 1 keer op Bliksemstage? Dan komt opdracht 5 er bij. Als de kinderen later dit schooljaar nóg een keer op Bliksemstage gaan, mag je opdracht 5 tot die tijd bewaren.

  • Opdracht 5 – Plan je leerroute

Lees hier alles over les 1: Voorbereiding.