De leerlingen hebben uitleg nodig van jou als docent om de opdrachten uit te kunnen voeren. Omdat het gaat om voorbereiding en reflectie is het wenselijk om een les voor en een les na de Bliksemstage te geven. Overigens kunnen de opdrachten ook als tool worden gebruikt tijdens LOB-gesprekken met ouders en de mentor.

Leerroutes

Niet alle scholen hebben genoeg tijd om het volledige programma te doorlopen. Daarom hebben we een maximale en een minimale leerroute ontwikkeld. Uiteraard biedt de eerste de meest gedegen voorbereiding waardoor de Bliksemstage meer impact heeft op de leerlingen. Vanuit JINC raden we daarom de maximale leerroute aan. Maar als dit niet mogelijk is, dan biedt de tweede een alternatief.

Maximale leerroute

Volg de maximale leerroute voor het beste leerresultaat en laat je leerlingen alle opdrachten doen. Je kunt er voor kiezen om een aantal opdrachten als huiswerk mee te geven.

Voorbereiding

  • Opdracht 1 – Wat is jouw talent?
  • Opdracht 2 – Voorbereiden op de Bliksemstage

Reflectie

  • Opdracht 3 – Reflecteren op de Bliksemstage
  • Opdracht 4 – Plan je leerroute
  • Opdracht 5 – Organiseer een informatieavond

Minimale leerroute

Volg de minimale leerroute als je minder tijd hebt. Je kunt meerdere opdrachten in één les doen. Per opdracht staat een inschatting van de tijdsduur.

Voorbereiding

  • Opdracht 2 – Voorbereiden op de Bliksemstage

Reflectie

  • Opdracht 3 – Reflecteren op de Bliksemstage
  • Opdracht 4 – Plan je leerroute

Download hier het complete lesmateriaal

Lees hier alles over les 1.