Wat doe ik als ik ingepland sta voor een training en op het laatste moment ziek ben?

We vragen in dat geval of je een collega kunt vinden die de training over kan nemen. Mocht dit niet lukken, neem dan contact op met JINC. Dan zoeken we samen naar een oplossing.

Wat voor kleren moet ik aan als trainer?

Het is goed om formele kleding te dragen. Dat maakt indruk op de leerlingen, en het maakt het rollenspel nog ‘echter’.

Hoe oud zijn de leerlingen die een training krijgen?

De sollicitatietraining wordt meestal gegeven aan vmbo-leerlingen uit de 3e en 4e klas. Ze zijn dan tussen de 14 en 16 jaar.

Hebben de leerlingen al werkervaring?

Dit verschilt per klas. Het kan zijn dat er leerlingen in de klas zitten die een bijbaan hebben of op (snuffel)stage zijn geweest.

Is het mogelijk om vooraf contact te hebben met mijn mede-trainer?

Voor de start van de training heb je een half uur de tijd om kennis te maken met je mede-trainer en een rolverdeling af te spreken. Ook kun je via LinkedIn contact zoeken.

Wie van de trainers neemt het voortouw tijdens de training?

De trainers hebben een gelijkwaardige rol. Wie het voortouw neemt tijdens de training, hangt af van persoonlijkheid, ervaring en met name de afspraken die je met elkaar maakt.

Wat doe ik als ik niet van alle leerlingen een brief heb gekregen?

Het kan voorkomen dat er een brief mist, bijvoorbeeld omdat de leerling ziek was tijdens de voorbereidende les. Als je met zo’n leerling toch een gesprek wil voeren, vraag dan op welke functie en bij welk bedrijf hij zou willen solliciteren en improviseer!

Wat doe ik met een leerling die niet meewerkt?

De aanwezige docent is verantwoordelijk voor de orde in de klas en kan leerlingen er in het uiterste geval uitsturen. Gelukkig is dat niet vaak nodig; de meeste leerlingen vinden de les interessant. Zelf kan je ook van alles doen om de stemming goed te houden. Lees daarvoor hier onze didactische tips. 

Hoe kan ik de leerlingen 75 minuten bij de les houden?

Interactie is de beste methode om de aandacht van de leerlingen vast te houden; stel geregeld vragen aan de leerlingen en houd geen lange monologen. Lees de tips per onderdeel van de training goed door en kijk hier voor onze didactische tips.