Opdracht 3 - Reflecteren op de Bliksemstage

Inhoud en doel

Opdracht 3 is een reflectieopdracht waarbij leerlingen terugblikken op de Bliksemstage. Ze beschrijven wat hun ervaring was, welke beroepen ze hebben gezien en of deze bij ze passen. Ook denken ze na over wat ze belangrijk vinden als het gaat om een werkplek. Dit helpt de leerlingen weer een stukje verder in erachter komen welke richting ze aanspreekt.

Bespreek de resultaten van de verslagen klassikaal zodat de leerlingen van elkaar weten wat ze geleerd hebben. Gebruik het resultaat van deze opdracht ook in het LOB-gesprek.

Tijdsduur

  • 30 minuten

Benodigdheden

Bekijk opdracht 3 voor leerlingen. De opdracht is digitaal invulbaar en het is mogelijk om te printen.

Loopbaancompetenties

Competentie: Kwaliteitenreflectie

  • Wie ben ik? Wat kan ik al en waar wil ik nog beter in worden?

Competentie: Motievenreflectie

  • Wat wil ik en waarom wil ik dat? Wat drijft mij?

Competentie: Werkexploratie

  • Wat voor werk past bij mij? Welk soort werk wil ik? Welke vaardigheden en kennis heb ik voor dat werk nodig? Waar vind ik werk?

Opdracht 3

Klik hier om Adobe Acrobat Reader gratis te downloaden. Let op! Voordat je een opdracht bewerkt: gebruik ‘Opslaan als’ en download het bestand op je eigen computer. Werk in dat bestand aan de opdracht en sla het op. Anders gaan wijzigingen verloren.

Opdracht 4 - Vlog over de Bliksemstage

Inhoud en doel

In opdracht 4 blikken de leerlingen terug op wat ze hebben gezien en gedaan tijdens de Bliksemstage door een vlog te maken. Dit doen ze samen met een groepje klasgenoten. In de opdracht staat een checklist met tips voor het maken van de vlogs. Bekijk de resultaten samen in de klas, en gebruik ze in een volgend LOB-gesprek.

Let op: als je een vlog wil delen met een publiek buiten de klas, zorg dan eerst voor toestemming van de ouders van de leerlingen. Bekijk de video Hoe maak je een vlog? voor handige tips.

Tijdsduur

  • 40 minuten

Benodigdheden

Bekijk opdracht 4 voor leerlingen. De opdracht is digitaal invulbaar en het is mogelijk om te printen.

Loopbaancompetenties

Competentie: Motievenreflectie

  • Wat wil ik en waarom wil ik dat? Wat drijft mij?

Competentie: Werkexploratie

  • Wat voor werk past bij mij? Wat voor soort werk wil ik? Welke vaardigheden en kennis heb ik voor dat werk nodig? Waar vind ik werk?

Competentie: Loopbaansturing

  • Wat wil ik (uiteindelijk) worden en hoe bereik ik dat? Welke keuzes kan ik maken en wat zijn de gevolgen daarvan?

Opdracht 4

Klik hier om Adobe Acrobat Reader gratis te downloaden. Let op! Voordat je een opdracht bewerkt: gebruik ‘Opslaan als’ en download het bestand op je eigen computer. Werk in dat bestand aan de opdracht en sla het op. Anders gaan wijzigingen verloren.

Opdracht 5 - Plan je leerroute

Inhoud en doel

In opdracht 5 blikken de leerlingen terug op wat ze tijdens de Bliksemstage(s) hebben geleerd en vullen ze de leerroutekaart van JINC in. Dit helpt inzichtelijk te maken welke opleidingen leerlingen moeten volgen om een bepaald beroep te kunnen doen.

Deze opdracht past bij een les over vervolgopleidingen en is een goede manier om de Bliksemstages van dit jaar mee af te ronden. Gebruik het resultaat van deze opdracht ook in het LOB-gesprek.

Tijdsduur

  • 30 minuten

Benodigdheden

Bekijk opdracht 5 voor leerlingen. De opdracht is digitaal invulbaar en het is mogelijk om te printen.

Loopbaancompetenties

Competentie: Werkexploratie

  • Wat voor werk past bij mij? Welk soort werk wil ik? Welke vaardigheden en kennis heb ik voor dat werk nodig? Waar vind ik werk?

Competentie: Motievenreflectie

  • Wat wil ik en waarom wil ik dat? Wat drijft mij?

Competentie: Loopbaansturing

  • Wat wil ik (uiteindelijk) worden en hoe bereik ik dat? Welke keuzes kan ik maken en wat zijn de gevolgen van deze keuzes?

Competentie: Kwaliteitenreflectie

  • Wie ben ik? Wat kan ik al en waar wil ik nog beter in worden?

Opdracht 5

Klik hier om Adobe Acrobat Reader gratis te downloaden. Let op! Voordat je een opdracht bewerkt: gebruik ‘Opslaan als’ en download het bestand op je eigen computer. Werk in dat bestand aan de opdracht en sla het op. Anders gaan wijzigingen verloren.

Gaat je klas nog een keer op Bliksemstage? Lees dan hier alles over de eerste les die bij het tweede bedrijfsbezoek hoort.