Onze impact

JINC wérkt, dat weten we zeker

De meeste tijd steken we bij JINC in het organiseren en uitvoeren van onze projecten. Maar natuurlijk vergeten we niet om regelmatig te checken of onze aanpak nog werkt. Dat doen we door te praten met leerlingen, docenten en professionals, en door onderzoek uit te voeren.

 
De meeste tijd steken we bij JINC in het organiseren en uitvoeren van onze projecten. Maar natuurlijk vergeten we niet om regelmatig te checken of onze aanpak nog werkt. Dat doen we door te praten met leerlingen, docenten en professionals, en door onderzoek uit te voeren.

Soms weten kinderen buitengewoon helder te verwoorden wat ze aan JINC hebben gehad. Zoals de 15-jarige Richewayne, wiens kans op het vinden van een goede baan of stageplek een stuk groter is geworden sinds hij een Sollicitatietraining volgde.

Richewayne foto

“Van JINC heb ik geleerd hoe je moet solliciteren. We kregen daar een speciale training voor, met iemand van een bedrijf die naar onze klas kwam. Dat je geen kauwgom je mond moet hebben als je zo’n gesprek voert, dat wist ik al. Maar ik heb wel ontdekt hoe je houding moet zijn. Hoe je binnenkomt, hoe je je voorstelt, hoe je aan tafel zit. Dat is handig voor als ik straks een bijbaan ga zoeken.”

Richewayne

Of lees wat de 17-jarige Esmee te zeggen heeft. Zij moest flink wat overwinnen, maar de gesprekken met haar persoonlijke Carrière Coach gaven haar uiteindelijk een flinke stoot zelfvertrouwen. Ze kijkt nu uit naar de start van haar vervolgopleiding, en weet zeker dat ze gaat doen wat ze wil.

Esmee testimonial

“Ik vind het moeilijk om te praten met mensen die ik niet ken. Daarom was ik best nerveus toen ik mijn Carrière Coach ontmoette. Gelukkig ging het goed. Het was prettig om met iemand te spreken over school en werk. Mijn ouders zijn daar ook geïnteresseerd in, maar zij wist weer heel andere dingen. Door haar ging ik goed voorbereid en met meer vertrouwen naar mijn intakegesprek bij de mbo-opleiding waar ik naar toe wil.”

Esmee

En soms verandert het leven van een kind echt van koers door aanraking met één van onze vrijwilligers. Zoals in het geval van Ike, die naar TomTom ging voor een dag en uiteindelijk maanden bleef. Hij heeft bovendien nog steeds contact met zijn ‘baas’ van toen; ze praten regelmatig bij over school en werk.

Ike testimonial

“Ik had geen idee van wat het eigenlijk was, werken in een kantoor. Ik zag die mensen wel in de metro elke ochtend, zo geforceerd, zo gestrest. Toen mocht ik een dag de baas zijn van TomTom, wat heel leuk was. Er werd een korte stage aangeboden, en ik dacht: hé waarom kan ik hier niet werken? Ik heb gebikkeld, en het is gelukt. JINC heeft mij drie maanden werkervaring en een geslaagde schoolcarrière gebracht, dat mag ik zo wel zeggen.”

Ike (16), deelnemer JINC Baas van Morgen
Bekijk zijn video

Niet alleen leerlingen groeien door onze projecten, ook de professionals die als vrijwilliger hun kennis overdragen en de bedrijven die ons ondersteunen worden daar beter van.

Zo vertelt advocate Noura ten Kate dat ze door haar vrijwilligerswerk als coach meer begrip heeft gekregen voor mensen met een andere achtergrond.

Nouria testimonial

“Werken voor JINC heeft mijn wereldje groter gemaakt. Ik heb geleerd dat iemand van zestien uit een moeilijke buurt echt anders in het leven staat dan iemand als ik. En dat het goed is om daar af en toe aan te denken. Ook in je dagelijkse leven. Op die manier groeit je begrip voor meningen en gedragingen van mensen met een andere achtergrond.”

Noura ten Kate, advocate NautaDutilh
Lees het verhaal van Noura

En David Knibbe, CEO van Nationale-Nederlanden, heeft ondervonden dat een goed mvo-beleid het gehele bedrijf ten goede komt: het maakt het gemakkelijker om nieuw personeel aan te trekken en zorgt ervoor dat bestaande collega’s blijer naar hun werk gaan.

David-Knibbe testimonial

“Maatschappelijk verantwoord ondernemen is tweerichtingsverkeer. Millennials willen bijvoorbeeld echt graag werken bij een bedrijf dat aan meer dan winst denkt. Mvo is dus belangrijk voor het binnenhalen van talent, misschien nog wel meer dan de leaseauto. Bovendien is het goed voor de moraal onder collega’s. Niet dat we het daarom doen; het gaat om de jongeren. Maar tevreden collega’s zijn een mooie bijkomstigheid.”

David Knibbe, CEO van NN
Lees het verhaal van David

Verhalen als dit zijn een indicatie dat onze aanpak werkt, maar we willen dat natuurlijk graag bevestigd zien. Daarom houden we onze projecten regelmatig onder de loep.

84.000 leerlingen - deden in 2023 mee aan een project van JINC
644 bedrijven - maakten in 2023 als partner het werk van JINC mogelijk
541 scholen - bereidden hun leerlingen samen met JINC voor op de arbeidsmarkt

Onderzoek

Deze rapporten zijn uitgevoerd en opgesteld door onder meer de Dienst Onderzoek en Statistiek (O+S) van de gemeente Amsterdam en organisatieadviesbureau Berenschot. Er blijkt uit dat veel goed werkt, en feedback over verbeterpunten hebben we gebruikt om de kwaliteit te verhogen.

Als voorbeeld: toen uit het onderzoek naar Bliksemstage bleek dat die vooral effect hebben als ze vaker en in combinatie met andere projecten worden gegeven, zijn we begonnen aan een nieuw project, Weten wat je wil. Dat loopt nu in Amsterdam, en we zijn nu bezig om het op te schalen.

Overigens dateren de rapporten waarnaar we hier verwijzen veelal uit het vorige decennium.

Actueel

Omdat we actueel inzicht willen in de impact van de projecten zoals die nu zijn, lieten we de afgelopen twee jaar een groot onderzoek uitvoeren door SEOR, een onafhankelijk onderzoeksbureau dat gelieerd is aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het onderzoek werd mede mogelijk gemaakt door het VSB Fonds.

Impactonderzoek 2022

Uit het op 8 november 2022 gepresenteerde onderzoek ‘De jeugd heeft toekomst’ blijkt dat de stijgende kansenongelijkheid in Nederland kan worden aangepakt door scholen, bedrijven en aanvullend onderwijs te laten samenwerken.

Het onderzoeksrapport, ‘De jeugd heeft toekomst’, valideert de meerwaarde van JINC’s interventies zoals Bliksemstages, Sollicitatietraining en Carrière Coach.

Fabian Dekker, arbeidssocioloog en hoofdonderzoeker SEOR: “We zien dat deze projecten bijdragen aan de persoonlijke veerkracht van jongeren. Hun leefwereld wordt vergroot, hun zelfvertrouwen en zelfbeeld verbeteren en persoonlijke vaardigheden worden versterkt. Eerder onderzoek heeft laten zien dat veerkracht belangrijk is voor succes op de arbeidsmarkt.”

Download