Het effect is heel groot. Veel leerlingen lieten volwassen gedrag zien, wat ik nog niet eerder heb ervaren.

Een vmbo-docent over een SollicitatietrainingTweet dit

In het kort: JINC zorgt dat leerlingen uit wijken met veel sociaaleconomische achterstand meer inzicht krijgen in de arbeidsmarkt én in hun eigen talenten. Dit doen we door hen onder te dompelen in de praktijk. Tijdens Taaltrips en Bliksemstages maken ze kennis met allerlei beroepen en sectoren, door onze trainingen leren ze veel over sociale vaardighedenplannen, solliciteren en ondernemen. Een Carrière Coach denkt ondertussen mee over hun toekomst. In het project Weten wat je wil worden Bliksemstages gecombineerd met een coachingstraject.

De aanpak van JINC, zo durven we te beweren, is tamelijk uniek. En wel om de volgende redenen:

We zetten professionals uit het bedrijfsleven in

Onze trainingen worden (grotendeels) gegeven door vrijwilligers uit het bedrijfsleven. Concreet: hr-functionarissen leren vmbo’ers solliciteren, ondernemers laten jongeren ontdekken of een eigen zaak iets voor ze is, de Carrière Coach is iemand met goede gespreksvaardigheden. Tijdens Bliksemstages mogen leerlingen meewerken, zodat ze aan den lijve ondervinden of een beroep iets voor ze is.

Dit heeft twee belangrijke gevolgen. In de eerste plaats wordt de trainer, coach of begeleider door de leerlingen erg serieus genomen; ze hebben immers geen docent maar een ‘echt’ iemand voor zich. Het geleerde blijft daardoor langer hangen. Daarnaast zorgt de inzet van ‘professionals’ ervoor dat de belasting in tijd voor de school relatief klein blijft.

We nemen de organisatie grotendeels uit handen

JINC legt alle contacten met bedrijven en zorgt ervoor dat er steeds voldoende vrijwilligers en bedrijven zijn die mee willen doen. Daarnaast hebben we voor elk project een lesprogramma ontwikkeld dat docenten kunnen volgen ter voorbereiding en reflectie. Ook briefen we deelnemende vrijwilligers en docenten over hun taak.

De tijd die de school dan nog moet investeren, verschilt per project. Als voorbeeld: aan een Bliksemstage is een docent maximaal vijf uur kwijt, terwijl de training Plannen doe je zo zeven uur in beslag neemt. De details per onderdeel zijn te vinden op de projectpagina’s.

Ons programma past vaak in het curriculum

In veel gevallen kosten JINC-projecten geen extra tijd; ze zijn in te plannen binnen reguliere lessen. Om maar twee voorbeelden te noemen: voor een Sollicitatietraining moeten leerlingen een brief en cv schrijven, en daarmee past het project bij Nederlands. En TaalTrip, waarbij met de hele klas een bijzondere plek wordt bezocht, hoort thuis bij Wereldoriëntatie. Kijk voor precieze informatie op de projectpagina’s.

We weten dat het werkt

We vinden het belangrijk om zeker te weten dat onze projecten nut hebben. Daarom laten we regelmatig (onafhankelijk) onderzoek verrichten naar de effectiviteit ervan. De uitkomsten waren tot dusverre steeds hoofdzakelijk positief. Kijk hier voor de details.

Het staat scholen vrij om onze projecten los af te nemen. Het effect is echter het grootst als leerlingen er aan meerdere meedoen; dan versterken ze elkaar. Daarnaast is het belangrijk te weten dat we met leerjaren werken; elke klas uit dat jaar krijgt een Sollicitatietraining, gaat op Bliksemstage of krijgt een Carrière Coach. We werken met scholen uit het basisonderwijs, het vmbo, praktijkscholen en speciaal onderwijs.

Ben je geïnteresseerd om met je school mee te doen? Dan gaan we graag met je in gesprek over het vormgeven van een samenwerking die past bij jou en ons.

JINC is actief op bijna 350 scholen in de steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Brabant, Kennemerland, Flevoland en Leeuwarden. We hebben de ambitie om de komende jaren uit te breiden naar alle grote steden in Nederland.

Wil je praten over samenwerkingsmogelijkheden?

Vul nu je e-mailadres in en wij nemen contact met je op.