Jouw rol

De rol van een coach is om leerlingen te begeleiden in het maken van de juiste keuze voor een vervolgopleiding. Doordat je als coach vaker contact hebt met een leerling, kan er echter een vertrouwensband ontstaan, waarbij leerlingen veel vertellen over hun privé-situatie thuis.

Sta ervoor open om deze informatie te ontvangen, maar laat dit niet het hoofdonderwerp worden van de coachgesprekken. Geef eventueel aan dat er een vertrouwenspersoon op school is. Mocht je hierin vastlopen, dan kun je altijd bij JINC terecht.

Uitwisselen van contactgegevens

Er bestaat de mogelijkheid om tussen de bijeenkomsten door contact te houden met jouw leerlingen. Het uitwisselen van telefoonnummers kan erg praktisch zijn, maar soms willen leerlingen dit liever niet.  Hierbij een aantal redenen waarom het toch erg handig kan zijn:

  • Een coach kan de leerlingen herinneren aan de actiepunten.
  • Een coach kan leerlingen herinneren aan de open dagen.
  • Een leerling kan bij vragen makkelijk bij zijn of haar coach terecht.
  • Indien een coach ziek is, kunnen de leerlingen snel op de hoogte worden gebracht.
  • Indien een leerling niet komt opdagen bij een gespreksronde, kan er snel contact gezocht worden.

Uiteraard kunnen wij de leerlingen niet verplichten om nummers uit te wisselen.

Bezoek aan open dagen

Leerlingen hebben niet altijd iemand in hun omgeving met wie ze een open dag kunnen bezoeken. Het komt dan ook weleens voor dat een leerling zijn of haar coach vraagt om mee te gaan. Dit valt uiteraard niet onder jouw vaste programma. Mocht je er toch voor openstaan om mee te gaan, bespreek dit dan met jouw JINC-contactpersoon en de docent.

Wel is het belangrijk dat een leerling eerst in het eigen netwerk kijkt – denk daarbij aan ouders, broers/zussen, tantes/ooms, neven/nichten of buren. Indien er in jouw groepje leerlingen met dezelfde opleidingswens zijn, dan kan er eventueel een bezoek in groepsverband plaatsvinden.

Ter beschikking stellen van jouw netwerk

In de zoektocht naar wat daadwerkelijk bij hen past, hebben leerlingen de vrijheid om een dagje mee te lopen bij een organisatie. Is er iemand in jouw netwerk bij wie jouw leerling(en) graag een kijkje in de keuken zou willen nemen? Geef dit dan aan bij JINC. Samen met de decaan wordt er dan gekeken naar een mogelijke datum.

Wees neutraal

Het is natuurlijk mogelijk dat je vanuit je eigen enthousiasme of ervaring een leerling wilt helpen. Wees je er echter van bewust dat jouw mening of ervaring niet per se relevant is voor je leerling. Met andere woorden: deel vooral alles wat je weet, zonder daar dwingend in te zijn.

 

Do’s

Zorg voor interactie; stel vragen aan de leerlingen en vertel ook iets over je eigen ervaringen. Spreek hen persoonlijk aan als je een algemene vraag hebt, dan krijg je meer respons.

Spreek in begrijpelijke taal en wees concreet.

Gebruik een positieve benadering. Zeg wat de leerling goed doet, geef opbouwende feedback.

Luister goed. Wat vinden deze jongeren belangrijk? Laat je verhaal aansluiten bij hun belevingswereld.

Don’ts

Wees niet zelf lange tijd aan het woord.

Vermijd vakjargon en gebruik geen moeilijke woorden.

Hamer niet op dingen die je leerlingen in jouw ogen niet goed doen; dit werkt averechts.

Probeer niet te communiceren vanuit vooroordelen en aannames.

Gebruik geen jongerentaal, doe je niet jonger voor dan je bent.

Handige links

Er zijn diverse beroepentesten op het internet te vinden waar leerlingen gratis mee kunnen oefenen. Zoals:

www.studiekeuzetest.nu
www.werksite.nl/beroepskeuzetest

Ben je op zoek naar informatie over het kiezen en het mbo? Check dan deze sites:

www.kiesmbo.nl
www.beroepeninbeeld.nl
www.tkmst.nl/opleidingen