Dat je toekomstige baas weleens kan kijken wat je online deelt, is voor veel jongeren een echte eye-opener. Vraag daarom aan de leerlingen hoe ze het zouden vinden als ze door jou, in je rol van werkgever, gegoogeld werden. Zou dat invloed hebben op hun kans om aangenomen te worden?

Adviseer de leerlingen verder om hun social media-accounts af te schermen, en herinner hen eraan dat (bijna) alles wat online verschijnt eeuwig terug te vinden is.

Tips social media

  • Zeg tegen de leerlingen dat ze hun eigen naam eens moeten googelen. Op die manier komen ze er achter welke informatie toekomstige werkgevers over hen kunnen vinden.
  • Vraag leerlingen om goed na te denken over de gevolgen van het plaatsen van foto’s, filmpjes of teksten. Sommige beelden of uitspraken kunnen in de toekomst schadelijk zijn.
  • Vertel dat mensen ook op het werk vaak met elkaar communiceren via WhatsApp. Vraag leerlingen te checken of hun status en profielfoto gepast is voor contact met collega’s of leidinggevenden, vooral als ze net beginnen met een nieuwe bijbaan of stage.
  • Maak duidelijk dat je social media ook in je voordeel kunt gebruiken, bijvoorbeeld door op LinkedIn te delen dat je op zoek bent naar een baan of stageplek. Laat leerlingen je eigen LinkedIn-profiel zien. Vaak kennen ze dit medium niet of nauwelijks.

Dit is bovendien een goed moment om wat van je eigen ervaringen te delen. Vertel dat solliciteren voor iedereen spannend is. Heb je ooit een blunder begaan tijdens een sollicitatiegesprek? Deel die dan! Of geeft aan wat jij tijdens sollicitatiegesprekken met kandidaten op jouw bedrijf opvallend of goed vond.

Vertel bovendien waar leerlingen op moeten letten bij het schrijven van een brief en cv. Vertel in het algemeen wat je van de brieven en cv’s van de leerlingen vond. Hou dit wel opbouwend!

Tips praktijkervaring

  • Geef leerlingen ideeën voor op hun cv. Vaak zijn ze zich er niet van bewust dat ze veel meer ervaring hebben dan ze denken. Zoals oppassen, helpen in de keuken of bij het voetbalteam, knutselen aan laptops, etc.
  • Ga in op het krijgen van een afwijzing. Leerlingen realiseren zich vaak niet dat de kans hierop bestaat en trekken zich een afwijzing erg aan. Vertel dat iedereen die solliciteert weleens ‘nee’ te horen krijgt.
  • Vertel leerlingen dat ze in elk geval moeten letten op de volgende zaken:
      • Een nette lay-out van brief en cv.
      • Geen spelfouten. Zeg dat ze brieven zelf moeten schrijven en moeten nalezen door iemand die daar goed in is.
      • Een goede aanhef. De leerlingen moeten opzoeken wat de naam is van de contactpersoon van het bedrijf en die boven de brief zetten.
      • Een serieus e-mailadres (dus niet: hotchickie98@gmail.com).
      • De tijd. Ze mogen niet te laat komen op een sollicitatiegesprek!
      • Als dat tijdens de rollenspellen nog niet ter sprake is gekomen: een goede handdruk. Je zou dit eventueel nog even kunnen oefenen.

Lees hier alles over het laatste deel van de training: de evaluatie.