Bijeenkomst 3: Wat wil ik  & Hoe kom ik daar? – Extra verdieping

Mijn JINC – vrijwilliger – Carrière Coach

Tips voor omgaan met leerlingen die hun keuze al hebben gemaakt.

Is je leerling zeker van een vervolgopleiding en denk je dat het goed past? Breng dan als coach verdieping aan: laat hem kennismaken met de wereld van werk door middel van onderstaande gespreksonderwerpen.

  • Netwerken

    • Bespreek wat een netwerk is en waar je het voor gebruikt.
    • Bekijk wie er in het netwerk van de leerling zit. Wijs hem erop dat jij, als Carrière Coach, nu ook tot zijn netwerk behoort.
    • Check of de leerling LinkedIn heeft en leg hem de voordelen hiervan uit.
    • Maak samen een mindmap van het netwerk van de leerling.

  • Organisatiecultuur

    • Vertel dat elke organisatie een eigen cultuur heeft.
    • Vraag wat de leerling belangrijk vindt in dit opzicht. Houdt hij van vrijheid of heeft hij juist liever veel structuur, vind hij het leuk om veel met collega’s samen te zijn?
    • Bespreek hoe je kunt ontdekken wat de organisatiecultuur van een bedrijf is, bijvoorbeeld door op de website te kijken of de goede vragen te stellen tijdens een sollicitatiegesprek.

  • Ontwikkelingen in het werkveld

    • Bespreek wat er gaande is in het werkveld van een bepaalde opleiding of richting. Is er veel werk of juist weinig? Verdwijnen er beroepen in die sector of komen er juist nieuwe functies bij?
    • Controleer samen met je leerling in welke gebieden van Nederland je dit beroep vooral vindt. Gebruik hiervoor de website van kiesmbo.

  • Salaris

    Praat over geld. Vertel wat een gemiddeld inkomen in Nederland is, vraag wat de leerling zelf denkt te gaan verdienen.
    Check of de leerling al iets weet over levenskosten. Vraag bijvoorbeeld hoeveel hij denkt kwijt te zijn aan huur of hypotheek, verzekeringen, boodschappen et cetera. Zet daar een gemiddeld salaris voor het werk dat de leerling ambieert tegenover.

  • Solliciteren

    • Bespreek welke vragen je kunt stellen als sollicitant en wat een goede houding is tijdens het gesprek.
    • Oefen samen een sollicitatiegesprek; dit wordt door veel leerlingen als erg nuttig ervaren.