Bijeenkomst 3: Wat wil ik  & Hoe kom ik daar?

Mijn JINC – vrijwilliger – Carrière Coach

Tijdens de vierde bijeenkomst, die ook weer 45 minuten duurt, bespreek je met je leerlingen wat ze willen bereiken en hoe ze daar kunnen komen.

Begin weer met het creëren van een ontspannen sfeer; praat bij over hoe het de afgelopen tijd met de leerling is gegaan. Bespreek dan de actiepunten van de vorige keer: welke vooruitgang is geboekt, wat moet er nog gebeuren? Tijdsduur: 5 minuten.

Laat je leerling vervolgens de opdrachten maken uit het werkboek, dat je via de link hieronder kunt downloaden. Tijdsduur: 20 minuten.

Downloads

 

Wat je daarna gaat doen, hangt af van de fase waarin je leerling zich bevindt. Hier kun je 15 minuten voor uittrekken.

 

  • De leerling heeft geen idee

    Brainstorm samen over een bepaald beroep en laat de leerling hierover een mindmap maken. Je kunt in dit filmpje zien wat dat is, of hier een voorbeeld bekijken van een mindmap die een vmbo’er met zijn coach maakte rondom het beroep doktersassistent.

    Zoek op Kiesmbo (vmbo) of Studiekeuze123 (havo) samen uit waar en wanneer er open dagen zijn en welke richtingen je leerling wil gaan onderzoeken.

    Bedenk welke vragen je leerling kan stellen tijdens de open dag. Ook hiervoor kun je samen kijken op de website van Kiesmbo (vmbo) of Studiekeuze123 (havo)

    Heeft jouw leerling hierna nog geen idee welke vervolgopleiding bij hem past? Geef dit dan door aan de mentor of de decaan.

  • De leerling twijfelt

    Zoek samen via Kiesmbo (vmbo) of Studiekeuze123 (havo) uit waar en wanneer proeflessen en open dagen zijn op mbo’s en welke opleidingen/vakken de leerling wil onderzoeken.

    Bedenk welke vragen de leerling kan stellen tijdens zo’n dag. Ook hiervoor kun je samen kijken op de website van Kiesmbo (vmbo) of Studiekeuze123 (havo).

    Maak samen een mindmap van beroepen of opleidingen. Je kunt in dit filmpje zien wat dat is, of hier een voorbeeld mindmap bekijken van een mindmap die een vmbo’er met zijn coach maakte rondom het beroep doktersassistent.

  • De leerling weet het al

    Zoek samen uit waar en wanneer proeflessen zijn en laat de leerling zich aanmelden. Je kunt hiervoor samen kijken op de website van Kiesmbo (vmbo) of Studiekeuze123 (havo).

    Bedenk welke vragen de leerling kan stellen tijdens een meeloopdag. Je kunt dit zelf bedenken, maar je kan ook inspiratie opdoen op Kiesmbo (vmbo) of Studiekeuze123 (havo).

    Laat de leerling goed nadenken over een plan B. Wat als hij niet wordt aangenomen op de school van zijn keuze?

    Maak een mindmap van een beroep of opleiding, zodat hij helder krijgt welke aspecten er allemaal mee te maken hebben. Je kunt in dit filmpje zien wat dat is, of hier een voorbeeld bekijken van een mindmap die een vmbo’er met zijn coach maakte rondom het beroep doktersassistent.

    Wil je meer tips voor het coachen van leerlingen die hun keuze al hebben gemaakt? Check dan  extra verdieping en download ook de verdiepingsmodules.

 

Tot slot stel je nieuwe actiepunten op en laat je de leerling het werkboek invullen. Tijdsduur: 5 min.

 

Download