Training – Kennismaking
(5 minuten)
Mijn JINC – vrijwilliger – Sollicitatietraining
(5 minuten)
Mijn JINC – vrijwilliger – Sollicitatietraining
Het is belangrijk om te vertellen dat de training 75 minuten duurt. Dit is langer dan een normaal lesuur, waardoor mogelijk de bel gaat tijdens de training. Als je dit niet noemt, bestaat de kans dat leerlingen denken dat het afgelopen is, opstaan en weglopen.
Spreek met de klas af dat iedereen zich respectvol gedraagt: dat ze naar elkaar luisteren en niet lachen om elkaar. Geef leerlingen medezeggenschap in het maken van deze afspraken. Zo is de kans groter dat ze zich hieraan houden.
Tijdens het kennismakingsspel maak je als trainer kennis met de leerlingen en zij met jou. Tegelijk kun je inschatten wat het niveau van de groep is: hebben ze al eens gesolliciteerd, misschien zelfs al een bijbaantje gehad? Je hebt maar kort de tijd, maar kunt het ook halverwege de training kort opnieuw of verder spelen als je het idee hebt dat de aandacht van de leerlingen er niet meer bij is.
Dit is een simpel spel, maar met een leuke uitkomst! Het werkt een beetje als het bekende ‘Over De Streep’. Je krijgt een stapeltje kaartjes met daarop stellingen waar jij, je medetrainer en de leerlingen op gaan reageren.
Jij zet een timer van 5 minuten op je telefoon. Alle leerlingen en de trainers gaan staan. Jij of je medetrainer pakt een stelling van de stapel kaartjes en leest hem voor. Degenen die de vraag met ja beantwoorden, of die het met de stelling eens zijn, blijven staan. Degenen die nee antwoorden, of die het niet met de stelling eens zijn, gaan zitten. Je kan eventueel doorvragen bij vragen die je aanspreken
Een voorbeeld! Jij pakt als eerst een kaartje waarop de stelling staat: ik heb een bijbaan (gehad). Je blijft zelf staan en een aantal leerlingen ook. De trainer kan dan kort even doorvragen aan de leerlingen: ‘Leuk! Wat heb je voor baan?’
Na het beantwoorden gaat iedereen weer staan. Dit is belangrijk, want door te staan worden de leerlingen actief, ze gaan als het ware ‘aan’. Na de eerste vraag geef je de stapel door aan een leerling. Nu leest die een stelling voor. Ga door totdat de timer af gaat en vervolg daarna de training. Succes!