De leerlingen hebben uitleg nodig van jou als docent om de opdrachten uit te kunnen voeren. Omdat het gaat om voorbereiding en reflectie is het wenselijk om een les voor en een les na de Bliksemstage te geven. Overigens kunnen de opdrachten ook als tool worden gebruikt tijdens LOB-gesprekken met ouders en de mentor.
Leerroutes
Niet alle scholen hebben genoeg tijd om het volledige programma te doorlopen. Daarom hebben we een maximale en een minimale leerroute ontwikkeld. Uiteraard biedt de eerste de meest gedegen voorbereiding waardoor de Bliksemstage meer impact heeft op de leerlingen. Vanuit JINC raden we daarom de maximale leerroute aan. Maar als dit niet mogelijk is, dan biedt de tweede een alternatief.
-
Maximale leerroute
Volg de maximale leerroute voor het beste leerresultaat en laat je leerlingen alle opdrachten doen. Sommige daarvan kunnen als huiswerk worden meegegeven.
- Opdracht 1 – Beroepentest
- Opdracht 2 – Voorbereiden op de Bliksemstage
- Opdracht 3 – Reflecteren op de Bliksemstage
- Opdracht 4 – Je ouders of verzorgers interviewen jou
Let op: gaan de leerlingen dit jaar slechts 1 keer op Bliksemstage? Dan komt opdracht 5 er bij. Als de kinderen later dit schooljaar nóg een keer op Bliksemstage gaan, mag je opdracht 5 tot die tijd bewaren.
- Opdracht 5 – Plan je leerroute
-
Minimale leerroute
Volg de minimale leerroute als je minder tijd hebt. Je kunt meerdere opdrachten in één les doen. Per opdracht staat een inschatting van de tijdsduur.
- Opdracht 2 – Voorbereiden op de Bliksemstage
- Opdracht 3 – Reflecteren op de Bliksemstage
Let op: gaan de leerlingen dit jaar slechts 1 keer op Bliksemstage? Dan komt opdracht 5 er bij. Als de kinderen later dit schooljaar nóg een keer op Bliksemstage gaan, mag je opdracht 5 tot die tijd bewaren.
- Opdracht 5 – Plan je leerroute
Bekijk ook de andere pagina’s over dit project
- Bliksemstage vmbo 2
- Praktische informatie
- Lessen bij de eerste Bliksemstage
- Lessen bij de tweede Bliksemstage