Training – Sollicitatiegesprekken

(40 minuten)

 

Mijn JINC – vrijwilliger – Sollicitatietraining

Nu is het tijd voor het belangrijkste deel van de training: de rollenspellen. In 40 minuten kun je met vijf leerlingen een ‘echt’ sollicitatiegesprek voeren.

Deze gesprekjes duren ongeveer 5 minuten, en je kunt ze voeren aan de hand van de brieven en cv’s die je van te voren hebt ontvangen. De leerling gaat daarbij eerst de gang op en moet ‘officieel’ binnenkomen door aan te kloppen.

Onderstaande voorbeeldvragen kun je als werkgever in het gesprek stellen.

  • Kun je iets vertellen over jezelf?
  • Waarom wil je hier graag werken?
  • Wat vind je leuk aan deze functie?
  • Heb je ervaring met dit soort werk (thuis, hobby)?
  • Heb je op school lessen die te maken hebben met dit werk?
  • Wat wil je hier leren?
  • Als ik een vriend of vriendin bel, welke goede eigenschappen zeggen zij dan dat jij hebt?
  • Wat zijn jouw kwaliteiten, en waar kun je nog beter in worden?
  • Heb je nog vragen voor ons?

Eigen ervaringen

Deel tussen de gesprekken door je eigen ervaringen met de leerlingen. Vertel bijvoorbeeld dat ook jij afwijzingen hebt gekregen, en zeg dat dat erbij hoort omdat er op de meeste functies meerdere mensen solliciteren. Veel tieners realiseren zich dat niet, en raken gedemotiveerd als ze niet snel ergens worden aangenomen.

Tips

Lees de volgende tips goed door:

  • Vraag of iemand als eerste wil. Als niemand zich meldt, selecteer dan een leerling op basis van zijn sollicitatiebrief. Verpak het als een compliment: ‘jij had zo’n goede brief, jij mag eerst’. Zo werkt het in de beroepspraktijk immers ook.
  • Vraag de leerling waarop hij/zij gesolliciteerd heeft. Vaak is het al enige tijd geleden dat de brieven geschreven zijn, dus het is goed om hem hier aan te herinneren.
  • De leerlingen hebben over het algemeen weinig werkervaring. Probeer hen echter te laten beseffen dat andere ervaring (oppassen op hun kleine nichtje, meehelpen in de voetbalkantine) ook nuttig is om te benoemen in een sollicitatiegesprek.
  • Pas je vragen aan aan de kandidaat. Maak het niet te makkelijk als je merkt dat een leerling wat lastigere vragen prima aankan, maar stel niet te moeilijke vragen als je merkt dat een leerling erg onzeker is.
  • Leg uit aan de leerlingen dat het goed is als ook zij vragen stellen tijdens een sollicitatiegesprek. Vaak is dit een eye-opener voor de leerlingen.
  • Vertel dat ze moeten zorgen voor een serieus e-mailadres (dus niet: player98@gmail.com). De voornaam/voorletter(s) en een achternaam is vaak het beste.
  • Geef de leerlingen mee dat ze hun brief en cv altijd moeten laten nalezen door iemand die goed is in taal, omdat je zelf vaak niet alle fouten ziet. Benoem het belang van een foutloze tekst en heldere lay-out.