Stel het programma op

Mijn JINC – vrijwilliger – Bliksemstage

Organiseer je voor het eerst een Bliksemstage? Lees dan hier hoe je zo’n bedrijfsbezoek het beste kunt vormgeven.

Een Bliksemstage duurt 2,5 uur en bestaat uit drie onderdelen: een korte presentatie, een rondleiding en een praktisch deel waarin opdrachten worden uitgevoerd. Hieronder staat de programmaopbouw beschreven. Je kunt deze als leidraad nemen.

Wil je eerst wat voorbeelden van opdrachten zien of ben je benieuwd naar een succesvol programma uit jouw sector? Klik dan op bijbehorende links. Jouw contactpersoon van JINC denkt uiteraard graag met je mee over de inhoud!

  • 9.30 uur: ontvangst en presentatie

    Een belangrijk moment tijdens de Bliksemstage is de kennismaking. Voor zowel het bedrijf als voor de leerlingen wordt de ochtend leuker en nuttiger wanneer er direct een goede relatie wordt opgebouwd. Als de leerlingen zich welkom voelen, zullen zij ook met meer zekerheid aan de slag gaan.

    Om dit moment van kennismaking wat makkelijker te maken, zijn hier een aantal ijsbrekers die je kunt gebruiken. Hou er rekening mee dat leerlingen tijdens het kennismaken hele persoonlijke dingen kunnen vertellen. Dit is mooi, maar kan ook lastig zijn. Wees erop voorbereid en betrek indien nodig de docent bij het gesprek.

    IJsbrekers

    • Iedereen pakt zijn mobiel en kiest een foto uit. Aan de hand van de foto vertel je kort iets over jezelf.
    • Maak tweetallen, waarbij jij als professional een team kan vormen met een collega of begeleider. Vraag in een minuut zo veel mogelijk aan de ander. Dit draai je een minuut om en daarna moet iedereen zijn ’buddy’ aan de rest van de groep voorstellen.
    • Trek een (denkbeeldige) streep in de ontvangstruimte. Laat de kinderen over de streep gaan als:
      • Ze denken te weten wat dit bedrijf doet.
      • Ze weten wat ze later willen worden.
      • Ze denken dat ze straks bij jou stage willen lopen.
      • Etcetera.
    • Dilemma. Iedereen steekt zijn hand op bij hetgeen wat zijn voorkeur heeft.
      • School of werk.
      • Techniek of zorg.
      • Chocoladepasta of pindakaas.
      • Etcetera.
    • Speel twee waarheden en een leugen. Iedereen vertelt daarbij drie dingen over zichzelf. Twee hiervan moeten kloppen en een is een leugen. De groep moet raden wat niet klopt.

    Houd na het kennismaken een korte presentatie. Zie hiervoor het template voor een PowerPointpresentatie. Leg vervolgens kort uit wat de organisatie doet, welke beroepen in het bedrijf voorkomen en wat voor opleidingen daarvoor nodig zijn.

  • 9.50 uur: rondleiding

    Laat de leerlingen verschillende afdelingen van het bedrijf zien. Het is een goed idee om enkele collega’s iets te laten vertellen over hun werkzaamheden en opleiding. Trek hier ongeveer een half uur voor uit. Laat de kinderen vervolgens rond 10.20 pauze houden: geef ze iets te eten en te drinken en zorg dat ze genoeg tijd hebben om naar de wc te gaan.

  • 11.40 uur: verzamelen en quiz

    De Bliksemstage loopt ten einde, dus verzamel de leerlingen. Het werkt vaak goed om vervolgens een korte quiz te houden, om te zien wat ze hebben geleerd. Kinderen willen graag winnen, vooral als er een kleine prijs in het vooruitzicht is gesteld! Belangrijk is om de leerlingen al bij ontvangst te vertellen dat de quiz op het programma staat, dan letten ze extra goed op.

  • 11.55 uur: netwerkmoment en afsluiting

    Bedank de leerlingen voor hun komst en vraag ze wat ze ervan vonden, of ze bij jouw bedrijf zouden willen werken en waarom dat wel of niet het geval is.

    Je kunt leerlingen bovendien iets waardevols meegeven: je businesscard of een beloftekaartje. Vertel de jongeren dat ze je, als ze gemotiveerd zijn, later mogen benaderen voor een stage of (bij)baan. Daarmee vergroot je hun netwerk, dat in veel gevallen erg klein is. Je kan het beloftekaartje downloaden onderaan deze pagina.

    Zo’n netwerkmoment kan overigens ook positief uitpakken voor jezelf, want misschien vind je op deze manier goede zomerkrachten of stagiaires! Dat gebeurde bijvoorbeeld bij Bakkerij Tom van Otterloo in Arnhem, waar vmbo-leerlinge Nasseline na een Bliksemstage een kaartje kreeg van bedrijfsleider Mariska. Nasseline, zo vertelt Mariska in dit verhaal, is nu een enthousiaste, gewaardeerde collega op de bakkerij.

    Na het uitspreken van afscheidswoorden en het eventuele uitdelen van kaartjes is het tijd om de leerlingen uit te zwaaien.

Leeftijd en niveau

Let op: bij het opstellen van het programma is het goed om rekening te houden met de leeftijd en het niveau van de deelnemers. Kinderen van de basisschool zijn bijvoorbeeld speelser en spontaner dan pubers van het vmbo. En leerlingen van het vmbo-kader begrijpen dingen sneller dan praktijkschoolkinderen. Op de pagina over het onderwijs lees je daar meer over.

Vind je het handig om het programmaformat uit te printen? Download hem dan via onderstaande link.

Downloads