Lessen bij de eerste Bliksemstage
Mijn JINC – docent – Bliksemstage groep 7
Mijn JINC – docent – Bliksemstage groep 7
Leerlingen bedenken zelf welke beroepen ze al kennen en werken in groepjes om hun kennis uit te breiden.
Daarna verdelen de leerlingen de beroepen over verschillende sectoren en leren daarmee dat beroepen te verdelen zijn in categorieën: zorg, techniek (bouw/ict), cultuur, economie, natuur.
De werkboekjes houden de leerlingen bij zich, hierin kunnen ze aan alle opdrachten werken. Zorg ervoor dat deze in een mapje bewaard worden of dat ze aan elkaar geniet zitten en dat de leerlingen deze netjes bewaren.
De leerlingen zoeken meer informatie over het bedrijf waar ze op Bliksemstage gaan en bedenken drie vragen die ze willen stellen. Voorafgaand aan de les krijg je van JINC te horen naar welke bedrijven jullie toegaan en ontvang je per bedrijf een A4-tje met informatie en een verwijzing naar de website. Deze kun je gebruiken tijdens de les.
Zorg ervoor dat de leerlingen het formulier bij zich hebben tijdens de Bliksemstage en dat ze de antwoorden op hun vragen invullen.
Tijdens deze reflectieopdracht blikken de leerlingen terug op de Bliksemstage. Ze beschrijven wat hun ervaring was, welke beroepen ze gezien hebben en of deze bij ze passen. Ook denken ze na over wat ze belangrijk vinden als het gaat om een werkplek.
Het is belangrijk dat leerlingen hierover ook met elkaar in gesprek gaan. Zo kunnen ze elkaar vragen stellen en nieuwe inzichten krijgen.
Daarnaast maken de leerlingen in deze les een bedankje voor het bedrijf waar ze geweest zijn. Stuur deze naar je JINC-contactpersoon, zodat we ervoor kunnen zorgen dat deze bij het bedrijf terecht komen.
Vertel de leerlingen dat ze ook een huiswerkopdracht meekrijgen (opdracht 6). Ze interviewen thuis iemand over werk. Dit mag een ouder zijn, maar ook een oom, nicht of andere volwassene in de omgeving.
Om ze te laten ontdekken welke vragen ze kunnen stellen, kun je de leerlingen eerst jou laten interviewen. Op het werkblad staan vragen die ze kunnen gebruiken.
Geef de leerlingen een deadline en kom op die dag terug op het huiswerk: hoe waren de gesprekken? Wat hebben ze geleerd?