Lessen bij de tweede Bliksemstage
Mijn JINC – docent – Bliksemstage groep 8
Mijn JINC – docent – Bliksemstage groep 8
De leerlingen doen in groepjes een onderzoek naar een beroep. Ze verzamelen informatie en afbeeldingen. Aan het einde van de les mogen de groepjes hun beroep presenteren aan de klas.
De leerlingen zoeken meer informatie over het bedrijf waar ze op Bliksemstage gaan en bedenken drie vragen die ze willen stellen. Voorafgaand aan de les krijg je van JINC te horen naar welke bedrijven jullie toegaan en ontvang je per bedrijf een A4-tje met informatie en een verwijzing naar de website. Deze kun je gebruiken tijdens de les.
Zorg ervoor dat de leerlingen het formulier bij zich hebben tijdens de Bliksemstage en dat ze de antwoorden op hun vragen invullen.
Tijdens deze reflectieopdracht blikken de leerlingen terug op de Bliksemstage. Ze beschrijven wat hun ervaring was, welke beroepen ze gezien hebben en of deze bij ze passen. Ook denken ze na over wat ze belangrijk vinden als het gaat om een werkplek.
Het is belangrijk dat leerlingen hierover ook met elkaar in gesprek gaan. Zo kunnen ze elkaar vragen stellen en nieuwe inzichten krijgen.
Daarnaast maken de leerlingen in deze les een bedankje voor het bedrijf waar ze geweest zijn. Stuur deze naar je JINC-contactpersoon, zodat we ervoor kunnen zorgen dat deze bij het bedrijf terecht komen.