Lessen bij de tweede Bliksemstage

Mijn JINC – docent – Bliksemstage groep 8

Op deze pagina vind je de inhoud van de lessen en de lesmaterialen van de tweede Bliksemstage van groep 8.

Les 1 – Onderzoek een beroep

  • Inhoud en doel

    De leerlingen doen in groepjes een onderzoek naar een beroep. Ze verzamelen informatie en afbeeldingen. Aan het einde van de les mogen de groepjes hun beroep presenteren aan de klas.

  • Benodigdheden

    • PowerPoint
    • Geprinte werkboekjes van ronde 2 en laptops. Eventueel boekjes uit de bibliotheek over verschillende beroepen.De werkboekjes houden de leerlingen bij zich, hierin kunnen ze aan alle opdrachten werken. Zorg ervoor dat deze in een mapje bewaard worden of dat ze aan elkaar geniet zitten en dat de leerlingen deze netjes bewaren.

Downloads

 

Les 2 – Voorbereiden op de Bliksemstage

  • Inhoud en doel

    De leerlingen zoeken meer informatie over het bedrijf waar ze op Bliksemstage gaan en bedenken drie vragen die ze willen stellen. Voorafgaand aan de les krijg je van JINC te horen naar welke bedrijven jullie toegaan en ontvang je per bedrijf een A4-tje met informatie en een verwijzing naar de website. Deze kun je gebruiken tijdens de les.

    Zorg ervoor dat de leerlingen het formulier bij zich hebben tijdens de Bliksemstage en dat ze de antwoorden op hun vragen invullen.

  • Benodigdheden

    • De werkboekjes die de vorige les zijn uitgedeeld.
    • Bedrijfsinformatie die jullie van JINC hebben ontvangen.
    • Computers of tablets om informatie op te zoeken (indien mogelijk 1 per tweetal).

 

Les 3 – Terugblik op de Bliksemstage

  • Inhoud en doel

    Tijdens deze reflectieopdracht blikken de leerlingen terug op de Bliksemstage. Ze beschrijven wat hun ervaring was, welke beroepen ze gezien hebben en of deze bij ze passen. Ook denken ze na over wat ze belangrijk vinden als het gaat om een werkplek.

    Het is belangrijk dat leerlingen hierover ook met elkaar in gesprek gaan. Zo kunnen ze elkaar vragen stellen en nieuwe inzichten krijgen.

    Daarnaast maken de leerlingen in deze les een bedankje voor het bedrijf waar ze geweest zijn. Stuur deze naar je JINC-contactpersoon, zodat we ervoor kunnen zorgen dat deze bij het bedrijf terecht komen.

  • Benodigdheden

    • De werkboekjes die de vorige les zijn uitgedeeld.
    • Eventueel teken/knutselspullen voor het bedankje.

Bekijk ook de andere pagina’s over dit project