Malmberg

Malmberg laat leerlingen groeien – en collega’s ook

Hoe zorg je als organisatie dat je méér doet dan alleen je corebusiness? Dat je daadwerkelijk bijdraagt aan gelijke kansen voor álle kinderen – ook buiten het klaslokaal? Bij Malmberg weten ze dat maatschappelijke betrokkenheid alleen werkt als het leeft in de hele organisatie. Dankzij de samenwerking met JINC én een interne cultuur waarin medewerkers elkaar inspireren, ontstaat ruimte voor échte impact.

“Je moet een cultuur creëren waarin collega’s niet alleen kúnnen bijdragen, maar dat ook wíllen. Het werkt het beste als ze zien wat het oplevert: voor de leerling en voor henzelf”, aldus Marie-Louise. En dat effect is voelbaar: medewerkers ervaren hoe het is om écht iets te betekenen, krijgen er energie van en voelen meer verbinding met elkaar en met het doel van hun werk. “Collega’s zijn vaak verrast door hoe leuk en betekenisvol ze het vinden”, aldus Danielle.

Malmberg is sinds mei 2024 officieel partner van JINC, via een bredere samenwerking met de zusteruitgeverij Van In in België. Beide educatieve uitgeverijen maken deel uit van Sanoma Learning.

Persoonlijke betrokkenheid

Danielle van de Meerakker is projectleider bij Malmberg en al zestien jaar werkzaam bij het educatieve bedrijf. Haar persoonlijke ervaring maakt de verbondenheid met de JINC-doelgroep extra sterk.

“Mijn zoon heeft speciaal onderwijs gevolgd. Ik weet hoe groot het verschil is tussen wat sommige kinderen nodig hebben en wat ze daadwerkelijk krijgen. Ik heb een sterke affiniteit met leerlingen die het niet vanzelf redden.” Danielle zet zich vol passie in als JINC Carrière Coach waarbij ze jongeren helpt uit te vinden waar ze goed in zijn en te begeleiden bij het maken van een passende keuze voor een vervolgopleiding.

Stimuleren van binnenuit

Maatschappelijke betrokkenheid is bij Malmberg geen losstaand project, maar wordt gedragen door de hele organisatie. Marie-Louise: “Het begon klein, met een paar collega’s die meededen. Nu hebben we een interne webpagina waarop collega’s hun ervaringen delen met foto’s en quotes. Dat inspireert anderen om ook mee te doen.”

Daarnaast worden successen gedeeld op beeldschermen in de kantine en organiseert Malmberg ‘Inspire & Learn’-sessies: informele bijeenkomsten waarin medewerkers hun ervaringen met JINC-projecten delen. “Collega’s die meedoen, zijn vaak zo enthousiast dat ze anderen uitnodigen om ook mee te doen.”

Een greep uit ervaringen die Malmberg-medewerkers op intranet deelden over hun ervaringen met JINC-projecten:  

“Vandaag hebben wij bij Malmberg een groepje leerlingen uit klas 2 van het Dieze College mogen ontvangen voor een Bliksemstage via JINC. Tijdens de Bliksemstage ontdekken jongeren welke sectoren en beroepen er bestaan en wat past bij hun interesses.  

De leerlingen hebben een kijkje achter de schermen gekregen en ze hebben proefmateriaal bekeken en bedacht. Op deze manier verbreden jongeren hun horizon en worden ze beter voorbereid op het maken van een goede keuze voor een vervolgopleiding. Het was voor hen én voor onszelf een leuke en waardevolle ervaring!” 

Marieke van Tilborg-Reijken, methodeontwikkelaar (a.i.) en contentmanager basisonderwijs, over Bliksemstage

“Afgelopen donderdag ben ik voor een tweede ontmoeting op de Praktijkschool Eindhoven geweest waar ik voor 4 jongeren van ongeveer 17 jaar een rol als Carrière Coach heb. 

In 5 bijeenkomsten gaan wij elkaar beter leren kennen, en bekijken we samen wat de kwaliteiten en wensen zijn mbt werk en/of een vervolgopleiding, hoe we als carrièrecoach kunnen helpen met netwerken (en hoe je je presenteert binnen je netwerk) en stemmen we eventuele andere extra hulp af, zoals zoeken naar scholen en bezoeken van open dagen.  
Het kwaliteitenspel van Jinc was een handig spel om de leerlingen bewust te maken van hun kwaliteiten. We keken of de benodigde kwaliteiten voor een gewenst beroep matchen met de persoonlijke kwaliteiten van de leerlingen. Dat gaf veel inzicht. 

In een volgende bijeenkomst gaan we kijken hoe het inzetten van een netwerk kan helpen bij het vinden van een leuke stageplek/baan. Mochten er collega’s zijn die interesse hebben om als netwerker mee te gaan op vrijdag 13 december (ochtend) dan zijn zij welkom! (Je kunt je bij mij melden.)” 

Danielle van de Meerakker, projectcoördinator 12+ over Carrière Coach.

“Een leerzame ervaring, uit je comfortzone maar het geeft erg veel voldoening. Ik heb meerdere sales gesprekken meegemaakt maar dit geeft weer een ander inzicht over hoe het er op school aan toe gaat”  

Koen van Iersel, marketeer over Sollicitatietraining.

‘Ik vond het heel waardevol om deel te nemen aan het programma omdat ik normaliter niet op scholen kom. Ik voel nu meer voor wie ik mijn werk doe; ze hebben ineens een gezicht! En: ik zie hoe het er praktisch aan toe gaat; het is nuttig om te zien hoe de dagelijkse dag van een leraar eruit ziet. Hierdoor kan ik mijn eigen werk beter in context plaatsen.”

Maud Brock (samen met Lizan van der Heijden), merkmarketeer mbo, over Sollicitatietraining.

Groei door herhaling / Meer impact door herhaalde ontmoetingen met leerlingen

De samenwerking met JINC levert veel op: verbinding, motivatie en zingeving onder medewerkers. Maar het belangrijkste blijft het effect op leerlingen. Danielle ziet groeikansen: “We willen meer leerlingen bereiken, en vooral vaker ontmoeten. Eén Bliksemstage is mooi, maar we willen dat er echt iets groeit. Dat kinderen meerdere keren en op verschillende momenten in hun ontwikkeling worden begeleid.”
Daarom werkt Malmberg samen met JINC aan intensivering: meer projecten, meer contactmomenten. Voor een blijvend effect.

Concrete impact: Super Bliksemstage

Tijdens de Week van Gelijke Kansen organiseerde Malmberg een Super Bliksemstage met maar liefst 70 leerlingen. Dit soort initiatieven laten zien hoe de organisatie zich concreet inzet voor gelijke kansen en het ondersteunen van kinderen in hun ontwikkeling.

Tijdens deze dag maakten leerlingen op een interactieve manier kennis met de wereld achter educatieve uitgaven. Ze ontdekten hoe lesmethodes worden ontwikkeld, leerden over digitale leermiddelen en kregen een inkijkje in verschillende beroepen bij Malmberg – van redacteur tot IT-specialist. Medewerkers deelden hun persoonlijke verhaal en begeleidden opdrachten waarmee leerlingen zelf konden ervaren hoe het is om in het onderwijsveld te werken. Zo werd het niet alleen leerzaam, maar ook inspirerend.

Waarom dit werkt

Volgens Danielle en Marie-Louise zit het succes in enkele simpele principes:

    • Ruimte voor intrinsieke motivatie: collega’s ervaren zelf wat het hen oplevert.
    • Interne communicatie zorgt voor zichtbaarheid en inspiratie.
    • Deelname is laagdrempelig: korte lijntjes, concrete vragen en goede voorbeelden.

“Je ziet dat mensen er echt energie van krijgen. Dat vertaalt zich naar de leerlingen.”

Tip voor andere organisaties

Voor organisaties die maatschappelijke impact willen maken, is de les helder: laat het niet iets zijn ‘van de HR-afdeling’ of ‘van bovenaf’. “Begin klein, geef collega’s het podium, deel successen zodat collega’s elkaar inspireren en het laagdrempelig wordt.”

Ook meedoen met JINC of benieuwd wat er mogelijk is in jouw organisatie?
Lees meer over samenwerken met JINC of neem contact op via het aanmeldformulier op de site.