
12 september 2025
Waarom JINCWijzer?
Tot nu toe werd ons lesmateriaal vaak versnipperd gebruikt en bleken voorbereiding en evaluatie niet altijd vanzelfsprekend, terwijl onderzoek laat zien dat dit essentieel is voor de impact van onze projecten.
JINCWijzer biedt hiervoor de oplossing:
- Voor leerlingen: overzicht van al hun leerpunten binnen de JINC-leerlijn (wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik?) en digitale, interactieve voorbereiding en evaluatie van projecten.
- Voor docenten: minder administratie en een live overzicht van de voortgang van hun klas.
- Voor JINC-collega’s: beter inzicht in hoe jongeren onze projecten ervaren, en waar we nog meer impact kunnen maken.
Een docent van Yuverta College Den Haag:
Goed dat leerlingen niet alleen hoeven te klikken, maar ook echt moeten nadenken over wie ze zijn en wat ze willen.
Een grote stap vooruit in Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
JINCWijzer maakt van onze projecten een doorlopende leerlijn. Jongeren bouwen een digitaal portfolio op waarin ze al hun JINC-ervaringen kunnen terugvinden. Dit maakt het makkelijker om keuzes te maken – of dat nu in de 2e klas vmbo is, of bij de overstap naar een vervolgopleiding.
Jonna Wiersma, Directeur Onderzoek & Ontwikkeling:
Met JINCWijzer haalt de leerling het maximale uit zijn of haar LOB-activiteiten bij JINC. Dit draagt bij aan meer kansrijke loopbaankeuzes.
Van vmbo tot mbo: één rode draad
Het platform is momenteel in gebruik voor het vmbo en wordt de komende jaren verder uitgebreid naar het basisonderwijs, praktijkonderwijs en mbo. Zo kan iedere jongere profiteren van de rode draad door alle JINC-projecten heen.
En zoals een docent het verwoordde:
Eindelijk digitaal, wat een verademing
De ontwikkeling van JINCWijzer is mogelijk gemaakt door EFRO, Ministerie van OCW, Kansen voor West, NN Group, The Hg Foundation, Fidelity Foundation en Fonds 21.