
26 juni 2024
Ze vertelt vol enthousiasme over de – in haar woorden – “waanzinnige” JINC-projecten waaraan ze meedeed: Ondernemen doe je zo!, Bliksemstage en Carrière Coach.
Als kind droomt Jetty ervan om journalist, rechercheur of diplomaat te worden. Dat is het niet geworden. Ze kiest zelfstandig de weg van commerciële economie en organisatiekunde. Haar ouders hebben dit slechts indirect en op de achtergrond beïnvloed, denkt ze, maar ze is zich er wel van bewust dat ze een comfortabele en veilige school had met veel begeleiding. Nu zijn de prikkels veel groter, de mogelijkheden omvangrijker en niet iedereen weet zomaar wat er allemaal (wel en niet) mogelijk is qua banen en carrière.
Onlangs nam Jetty een groep praktijkschool leerlingen van Kranenburg (Utrecht) mee naar EY op de Zuidas. Vooraf vond ze dit best spannend, maar het werd een groot succes. Eén leerling riep enthousiast: “Dit is veel leuker dan naar een museum gaan!” Een andere vroeg: “Wat moet je kunnen om hier te werken?” Jetty antwoordde: “Wat jij kunt! We hebben hier mensen nodig voor allerlei taken: van gastvrijheid tot IT-ondersteuning. Zo verkleinen we de afstand tot die ogenschijnlijk onbereikbare arbeidsmarkt, met al die grote gebouwen op de Zuidas”
Het JINC-project Ondernemen doe je zo! richt zich op groep acht van de basisschool. Jetty vertelt over haar ervaring als trainer: “Ze zijn dan eigenlijk nog niet zo bezig met vervolgonderwijs of beroepskeuze. Het is dan ook meer een uitdaging om hun aandacht vast te houden. Het laten luisteren naar het verhaal van mijn mede-trainer als accountant, hoe interessant ook, werkt hier eigenlijk niet. Daarom hebben we het speels aangepakt, met spelletjes over wat ze leuk en minder leuk vinden. Zo maken we ze bewust van hun eigen interesses en mogelijkheden.”
Eén van haar coachees, een Syrische jongen op een praktijkschool, droomde ervan arts te worden om bij te dragen aan de wederopbouw van zijn land. Tijdens hun eerste gesprek ontdekte hij dat de bouw wellicht toegankelijker zou zijn en dat hij op die manier ook een waardevolle bijdrage kan leveren. Jetty adviseert hem met zijn taalontwikkeling aan de slag te gaan zodat hij de dingen in zijn hoofd beter over kan brengen. Ze begeleidt hem naar de intake van zijn mogelijke vervolgopleiding. Dit zijn eigenlijk de momenten waarop je echt impact maakt. “In de auto hebben we het gesprek op de school voorbereid. Ook om hem wat comfort te geven over hoe hij zich kon presenteren. Dit zijn dus echt waanzinnige trajecten, omdat dat de basis van onze samenleving is. Dit is waar het over gaat! En als je ze daar een zetje kan geven, is dat fantastisch.”
Nog een mooie anekdote: Een van de vrouwelijke coachees van Jetty nodigt haar uit bij haar diploma-uitreiking, waar slechts twee mensen bij mogen zijn; haar zus en coach Jetty! “Dat was heel waardevol. Het gaat om respect en om hen het vertrouwen te geven dat de basis vormt om door te gaan.” Alle coachees van Jetty hebben de vervolgstap daadwerkelijk gemaakt en dat is natuurlijk ook het idee, het voorkomen van uitval.
Afsluitend benadrukt Jetty het belang van inclusiviteit, dat er voor iedereen plek is. Ze hoopt dat de jongeren zelf ook anderen inspireren om mee te doen. Binnen EY worden collega’s actief betrokken. De afdeling Corporate Responsibility van EY stuurt tweewekelijks een interne nieuwsbrief uit met alle initiatieven en de oproep om mee te doen. EY investeert als werkgever, draagt bij en roept op om bij te dragen. Wil jij ook bijdragen als bedrijf of als vrijwilliger, bijvoorbeeld als Carrière Coach.