Robots, zo ontdekken kinderen die meedoen aan Digitale Vaardigheden, worden door mensen gemaakt en maken de wereld veel makkelijker. Door middel van een heel precies stappenplan worden ze geprogrammeerd; dat heet een algoritme. Om te begrijpen hoe dat werkt, gaan leerlingen aan de hand van oefeningen elkaar én hun trainer programmeren. Het belang van een goed stappenplan zullen ze daarna nooit meer vergeten!

Hoe het werkt

De focus van project Digitale Vaardigheden ligt op Computational Thinking, wat betekent dat je problemen logisch leert benaderen en oplost met behulp van computertechnologie. De jonge deelnemers aan dit JINC-project gaan hier spelenderwijs mee aan de slag en leren zo steeds meer over computertaal, algoritmes en automatisering. De lessen worden deels gegeven door hun docent en deels door professionals uit het bedrijfsleven.

Digitale Vaardigheden is ontwikkeld in samenwerking met Stichting FutureNL.

Source: www.youtube.com

Voor professionals

Hoe het werkt

In de eerste plaats: (vrijwilligers van) bedrijven die zich aanmelden voor Digitale Vaardigheden worden niet in het diepe gegooid. JINC zorgt voor een gedegen voorbereiding op de lessen. We verstrekken bovendien een handleiding vol tips en trucs en geven vrijwilligers een uitgebreide briefing vooraf en evaluatie achteraf.

Er is vanuit school altijd een leerkracht of begeleider aanwezig die zorgt voor de orde in de groep.

Het project bestaat uit twee lessen van een uur en in totaal twee uur voorbereiding en reflectie.

Wil jij je ervaring delen?

Ben jij een professional die het leuk vindt om eens voor de klas te staan en die praktijkvoorbeelden uit het bedrijfsleven (bij voorkeur IT) kan meenemen? Lijkt het je zinvol om kinderen te enthousiasmeren voor Digitale Vaardigheden? En wil je in een kort tijdbestek iets doen wat echt maatschappelijk betekenis heeft?

Vul dan onderaan deze pagina in en wij nemen contact met je op.

Voor scholen

Hoe het werkt

JINC neemt een groot deel van de organisatie op zich, maar docenten spelen wel een belangrijke rol. Het project bestaat uit vier lessen waarbij de eerste en laatste worden gegeven door twee trainers uit het bedrijfsleven. Les twee en drie worden dus gedaan door de docent zelf. Dit vraagt een korte voorbereiding, waarbij JINC uiteraard helpt. Tijdens les een en vier houdt de docent toezicht tijdens de les.

Digitale Vaardigheden is bedoeld voor groep 5, 6, 7 en 8 van het basisonderwijs. Het voorbereiden, uitvoeren en reflecteren neemt ongeveer 6 uur in beslag.

Leer je leerlingen om te denken als een computer!

Lijkt het je zinvol en leuk om leerlingen te enthousiasmeren voor de IT-sector, om ze spelenderwijs bewust te maken van de mogelijkheden en uitdagingen van programmeren? En wil jij gebruik maken van de kennis en ervaring van professionals? Vul dan het formulier onderaan deze pagina in en wij nemen contact met je op.

JINC Digitale Vaardigheden

Impact

 

Onze praktische, doelgerichte aanpak werkt! Kinderen worden door de lessen bewuster van de digitale wereld waar ze zelf dagelijks mee te maken hebben. Ze leren bovendien hoe wetenschap en techniek kunnen worden ingezet om problemen in onze samenleving op te lossen, en raken vaak enthousiast over programmeren en het ontdekken van algoritmes.

3.951
kinderen volgden in 2022 het Digitale Vaardigheden project
8,3
rapportcijfer van trainers die bij het project waren betrokken

Ben je geïnteresseerd om als professional een training Digitale Vaardigheden te geven? Of denk je dat jouw leerlingen gebaat zijn bij dit project?

Interesse in Digitale Vaardigheden

Vul hier je gegevens in en wij nemen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Digitale Vaardigheden wordt georganiseerd Amsterdam, Friesland, Haaglanden, Oost-Brabant, Rotterdam-Rijnmond, Utrecht, Zaanstad en Zuid-Limburg.