Digitale Vaardigheden

Leer kinderen te denken als een computer

Mijn JINC – Informatie voor de leerkracht

De wereld om ons heen is in snel tempo aan het digitaliseren en de IT sector biedt veel kansen op een baan. Maar hoe maken we leerlingen hier op tijd bewust van? Met Digitale Vaardigheden, natuurlijk! Dit project laat kinderen op speelse wijze kennis maken met programmeren.

De lessen Digitale Vaardigheden helpen leerlingen oriënteren op de mogelijkheden rondom techniek (STEM*). Hierbij wordt ingegaan op Computational Thinking (Programmeren); een onderdeel van je digitale vaardigheden. Kinderen op de basisschool pakken dit makkelijk op en de microcomputer voor kinderen (micro:bit) en robotauto’s maken dit praktisch interessant voor de kinderen. Kinderen zijn in de 2e les in staat om een robotauto te programmeren.

Uniek aan de micro:bits en robotauto’s is dat de kinderen ze snel onder de knie hebben en door alle mogelijke extra functies hun fantasie los kunnen laten. Het inspireert de leerlingen voor techniek (STEM) door te doen, experimenteren en te ontdekken wat er allemaal mogelijk is

Het lesmateriaal van dit project is ontwikkeld door Rabobank (Gebaseerd op de lessen over van FutureNL, SkillsDojo). Het pakket bestaat uit 2 lessen van ca 1 uur. De Rabobank collega/vrijwilliger verzorgt de les en materialen, zodat de leerkracht niet wordt belast met lange voorbereidingen.

Les 1 – Introductie micro:bit: De leerling leert de micro:bit kennen aan de hand van makkelijke opdrachten.

Les 2 – Mini-Robot: De leerling leert een kleine robotauto over een parcours rijden.

* = science, technology, engineering en mathematics

Voorbereiding leerkracht

Voor de gastles:

  • Zorg dat het digibord en het geluid aanstaan.
  • Zorg dat er laptops of Chromebooks klaarstaan met internet en een opgeladen batterij.
  • Zorg indien mogelijk dat het pauze is geweest vlak voor de gastles zodat de kinderen hun energie kwijt zijn en zich op het eerste deel van de les kunnen focussen.

Tijdens de gastles:

  • Blijf aanwezig tijdens de les zodat de gastdocent zich niet druk hoeft te maken over de orde in de klas.

Na de gastles:

  • Vul het digitale evaluatieformulier voor leerkrachten in.
  • Print de evaluatieformulieren voor de leerlingen uit, laat de leerlingen deze invullen en scan ze daarna in om terug te sturen naar JINC.