Digitale Vaardigheden
Leer kinderen te denken als een computer
Mijn JINC – Informatie voor de leerkracht
Leer kinderen te denken als een computer
Mijn JINC – Informatie voor de leerkracht
De lessen Digitale Vaardigheden helpen leerlingen oriënteren op de mogelijkheden rondom techniek (STEM*). Hierbij wordt ingegaan op Computational Thinking (Programmeren); een onderdeel van je digitale vaardigheden. Kinderen op de basisschool pakken dit makkelijk op en de microcomputer voor kinderen (micro:bit) en robotauto’s maken dit praktisch interessant voor de kinderen. Kinderen zijn in de 2e les in staat om een robotauto te programmeren.
Uniek aan de micro:bits en robotauto’s is dat de kinderen ze snel onder de knie hebben en door alle mogelijke extra functies hun fantasie los kunnen laten. Het inspireert de leerlingen voor techniek (STEM) door te doen, experimenteren en te ontdekken wat er allemaal mogelijk is
Het lesmateriaal van dit project is ontwikkeld door Rabobank (Gebaseerd op de lessen over van FutureNL, SkillsDojo). Het pakket bestaat uit 2 lessen van ca 1 uur. De Rabobank collega/vrijwilliger verzorgt de les en materialen, zodat de leerkracht niet wordt belast met lange voorbereidingen.
Les 1 – Introductie micro:bit: De leerling leert de micro:bit kennen aan de hand van makkelijke opdrachten.
Les 2 – Mini-Robot: De leerling leert een kleine robotauto over een parcours rijden.
* = science, technology, engineering en mathematics
Voor de gastles:
Tijdens de gastles:
Na de gastles: