JINC Baas van Morgen

Informatie voor bedrijven en organisaties

Wat fijn dat jullie je in gaan zetten voor JINC Baas van Morgen en het talent van de toekomst een onvergetelijke dag willen bezorgen!

Nog één keer het idee: we laten kinderen die opgroeien in wijken met sociaaleconomische uitdagingen proeven aan beroepsmatig succes. Tijdens JINC Baas van Morgen worden ze op school opgehaald, meestal met de bedrijfsauto, waarna ze een dag op de stoel van een CEO, directeur of politicus mogen zitten. Ze schuiven aan bij vergaderingen, lunchen met de ‘Baas van Vandaag’ en voeren onderzoek uit naar een bepaald vraagstuk.

Programmaformat JINC Baas van Morgen

Het bedenken van activiteiten voor het JINC Baas van Morgen kan een uitdaging zijn. Misschien ben je zoekende in wat leuk is om te doen voor de nieuwe baas en hoeveel tijd je dan aan een activiteit moet besteden. Of je hebt juist ontzettend veel ideeën en vindt het lastig om dat in één dag in te delen. Het door JINC ontwikkelde programmaformat kan een mooi startpunt zijn om je draaiboek voor de dag te maken.

In dit format hebben we een gemiddelde schooldag als basis genomen, waardoor er rekening wordt gehouden met:

  • de spanningsboog van een leerling,
  • de behoefte aan pauzes,
  • tussendoortjes,
  • de mogelijkheid om even uit te razen en andere energizers te krijgen.
  • Voorbeeld dagindeling

    Tijdsbesteding +/- Tijdsbesteding +/-
    1. Ophalen leerling van school

    • In de auto is er tijd voor een interactieve kennismaking, bijvoorbeeld met ijsbrekers.
    • Beantwoord vragen van de leerlingen.
    15 min
    2. Ontbijtconferentie met alle bazen (optioneel) 30-45 min

    (verschilt per vestiging)

    3. Welkom bij de organisatie

    • Zorg dat de leerlingen kunnen landen met iets te drinken.
    • Laat zien waar de wc is.
    • Vertel de leerlingen kort over de verschillende werkzaamheden binnen het bedrijf.
    15 min
    4. Kijkje achter de schermen

    • Een mooi moment om de benen te strekken.
    • Geef een rondleiding waarbij leerlingen vragen kunnen stellen.
    20 min
    5. Introductie opdracht

    • Presenteer een casus.
    10 min
    6. Korte pauze

    • Tijd voor een snackje.
    10 min
    7. Aan de slag

     

    45 min
    8. Energizer voor de Bazen 

    • Even weer wat nieuwe energie inbrengen.
    • Ideeën voor energizers
    15 min
    9. Verder met de opdracht 30 min

     

    10. Lunchen

    • Houd rekening met eventuele dieetwensen
    30 min
    11. Even naar buiten! 15 min
    12. Presentatie plan 30 min
    13. Middagconferentie/gezamenlijke afsluiting (optioneel) 30-45 min

    (verschilt per vestiging)

    14. Terug naar school

    • Evalueer met leerlingen.
    • Overhandigen beloftekaartje.
    • Afmelden bij docent op school.
    15 min

    (verschilt per vestiging)

De opdracht / het vraagstuk

Je kunt de leerling(en) een speciale opdracht laten maken, zodat ze echt kunnen meedenken en advies kunnen geven over een vraagstuk binnen jullie organisatie. Hieronder vind je tips en ideeën.

Algemene tips:

  • Maak het niet te groot.
  • Kijk of je zoveel mogelijk kunt aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen.
  • Het belangrijkste is dat de leerlingen echt gehoord worden en het gevoel hebben dat hun mening van toegevoegde waarde is.
  • Voor het vraagstuk kan het goed zijn om een soort mini-interviewtjes te doen met enkele medewerkers, zo ziet de baas van morgen gelijk welke beroepen er bij de organisatie zijn. De leerlingen kunnen de informatie meenemen in het antwoord van het vraagstuk.
  • Denk aan de vorm van het vraagstuk: ze kunnen hun ideeën bijvoorbeeld vormgeven in een poster, enkele powerpoint slides opstellen, een moodboard maken of een video opnamen.
  • Voorbeelden van vraagstukken per sector

    Advocatuur 

    • Geef een kledingadvies voor het personeel tijdens een warme zomer, zodat iedereen luchtig en toch netjes naar kantoor komt. Het is gebruikelijk om op een advocatenkantoor netjes gekleed te gaan, omdat we regelmatig naar de rechtbank gaan. In de zomer is dit wel eens een uitdaging. Op je slippers of in een croptop rondlopen is niet mogelijk.

    Gemeente

    • Hoe krijgen we jonge mensen naar de stembus.
    • Hoe kunnen we er als gemeente voor zorgen dat kinderen genoeg bewegen.

    Bouw:

    • Hoe kunnen we meer jonge medewerkers enthousiast maken om te werken in de bouw.
    • Hoe kunnen we meer vrouwen enthousiast maken om te werken in de bouw.

    Woningbouw

    • Geef advies voor een kindvriendelijke wijk: wat moet hier komen, wat maakt dat kinderen zich thuis voelen in een wijk.

    Vrijetijdssector

    • Geef advies voor een tentoonstelling voor kinderen/jongeren: wat moet hier komen, hoe moet dit eruitzien en hoe maken we de kinderen/jongeren enthousiast voor deze voorstelling?
    • Bedenk een nieuw (muziek)festival. Denk goed na over:
      • Waar het moet plaatsvinden?;
      • Wie de bezoekers zullen zijn en hoe je die gaat bereiken?;
      • Welke artiesten je wil laten optreden?;
      • Welke sponsoren goed bij het festival passen?;
      • Of er nog andere leuke dingen moeten gebeuren op het festival?;
      • Wat de kaartjes moeten kosten ?

    Overig/algemeen

    • Geef advies over onze samenvoeging met een andere organisatie: waar moeten we aan denken om dit soepel te laten verlopen. En hoe moet het nieuwe kantoor eruitzien?
    • Hoe houden we onze collega’s gezond en vitaal? Op ons kantoor zitten de meeste collega’s veel achter de computer. Dit is niet altijd goed. Bedenk oplossingen om iedereen gezond en fit te houden.
    • Hoe kan onze organisatie duurzamer en groener worden?  Bedenk oplossingen om onze organisatie milieuvriendelijker te maken.
    • Geef advies over nieuwe producten die we kunnen introduceren.
    • Bedenk een socialmediacampagne waarmee onze organisatie meer jongeren kan bereiken.

IJsbrekers, energizers & activiteiten

Een aantal voorbeelden om de leerlingen op hun gemak te stellen en om de energie hoog te houden:

  • In de auto of tijdens de lunch kunnen jullie praten over interesses (zie informatie uit het vriendenboekje), welke muziek jullie leuk vinden en over wat de leerling(en) van de dag verwacht(en).
  • Je kunt in de auto of tijdens de lunch een spelletje doen:
    • 2 leugens 1 waarheid: vertel 3 dingen waarvan er 1 waar is, de ander moet raden welke klopt.
    • verzin samen 2 regels van een rap.
  • Laat de hele organisatie weten dat er een nieuwe baas is. Stuur een e-mail / intranetbericht. Sommige bedrijven plaatsen ook een bord bij de ingang met ‘welkom’ of de aankondiging dat de nieuwe baas begint.
  • Werk je als bedrijf samen met andere deelnemers van JINC Baas van Morgen? Dan is het leuk om elkaar op te zoeken. Zo had een woningcorporatie een overleg gepland met de wethouder, beide met een baas van morgen erbij.
  • Werkbezoeken zijn altijd leuk.
  • Loop samen een rondje buiten om de energie weer op te laden.
  • Laat de leerling(en) een speurtocht door het bedrijf doen met kleine opdrachtjes.

JINC denkt mee

Je contactpersoon bij JINC denkt graag met je mee over de invulling van het programma. En maak je geen zorgen: we weten uit ervaring dat er voor elk bedrijf een geschikt programma te bedenken is!

Veel plezier en maak er een onvergetelijke dag van!