Na een opening door schrijver Abdelkader Benali en JINC-projectassistent Mayra Pereira Furtado dos Reis gingen de deelnemers in acht groepjes uiteen om hun plannen te smeden. Anderhalf uur later haalden we de resultaten op.

Source: www.youtube.com

Omdat sommige oplossingen overlap hadden of elkaar juist aanvulden, hebben we besloten om die samen te voegen. Daardoor presenteren we hier vier ideeën.

Idee 1: breid het lesaanbod uit

Breid het lesaanbod uit, bijvoorbeeld door de schooldag te verlengen, en bied kinderen een uitdagend programma aan op cognitief, sociaal en cultureel vlak. Expertise van buiten komt zo de school in, en bij leerlingen kan vanuit een bestaande structuur zelfvertrouwen, zelfinzicht en motivatie groeien.

Idee 2: zet rolmodellen, coaches of buddy’s in

Zet rolmodellen, coaches of buddy’s in om leerlingen structureel en langdurig te begeleiden. Bijvoorbeeld in een traject dat kinderen inzicht geeft in dromen en drijfveren, en toegang biedt tot een netwerk. Of door middel van een leiderschapsprogramma dat zich richt op hun sociaal-emotionele ontwikkeling.

Idee 3: zet een maatschappelijk werker in op school

Zet een maatschappelijk werker in op school, die informeel en formeel let op de kinderen en met de ouders in contact is. Op die manier wordt de persoonlijke leefomgeving van leerlingen gestabiliseerd, zodat ze beter kunnen leren.

Idee 4: zet lokale hobbyfondsen op

Zet lokale hobbyfondsen op, waarbij sport en hobby’s worden aangeboden. Dit helpt leerlingen bij het vinden van intrinsieke motivatie en de ontwikkeling van sociale vaardigheden, zorgt voor het ontwikkelen van een gemeenschapsgevoel en een breder netwerk.

 

De komende weken gaat JINC, samen met een kleine groepje deelnemers en jongeren, beslissen welk idee we gaan proberen uit te voeren. Uiteraard houden we daarbij rekening met initiatieven die al (hebben) bestaan. We houden je op de hoogte!