Hoe BDO en JINC samenwerken aan een betere toekomst voor jongeren

Van ambassadeursnetwerk tot persoonlijke groei

JINC spreekt met Dana Foth (adviseur ESG reporting) en Sophie Albers (CSR Officer) van het Impact Centre van BDO. BDO is landelijk partner van JINC.

26 september 2024

Voor Sophie Albers zijn thema’s als gelijkheid en mensenrechten altijd belangrijk geweest. Met een sterk rechtvaardigheidsgevoel kwam ze altijd op voor anderen. Nu, als Corporate Social Responsibility (CSR) Officer bij het Impact Centre BDO, zet ze zich in om zoveel mogelijk collega’s te betrekken bij projecten bij partners als JINC.

Dana Foth heeft zelf ervaren hoe het is om obstakels te overwinnen. Negen jaar geleden kwam ze naar Nederland, sprak de taal niet vloeiend en kon door gebrek aan kennis van het Nederlandse onderwijssysteem niet de studiekeuze maken die bij haar paste. Hierdoor begrijpt ze goed welke drempels jongeren kunnen ervaren in hun zoektocht naar hun plekje op de arbeidsmarkt en weet ze hoe belangrijk de projecten van JINC zijn voor deze jongeren.

Een effectief ambassadeursnetwerk: zichtbaarheid en betrokkenheid bij JINC

Aan het begin van de landelijke samenwerking heeft BDO een ambassadeursnetwerk opgezet, waarin op elke lokale BDO-vestiging een collega aan een JINC’er is gekoppeld. Ook intern wordt de promotie van JINC-projecten ondersteund door BDO’s MarCom team. Via interne kanalen, zoals oproepen op schermen en intranet, worden vrijwilligers geworven voor projecten zoals NetwerkWijzer en ervaringen tijdens JINC Baas van Morgen gedeeld. Deze aanpak vergroot niet alleen de naamsbekendheid van JINC binnen BDO, maar stimuleert ook meer medewerkers om mee te doen.

“Interne zichtbaarheid is cruciaal. Als medewerkers zien dat vijf partners een hele dag vrijmaken voor JINC Baas van Morgen, laat dat zien waar de organisatie voor staat. Dit creëert ruimte voor anderen om zich ook aan te sluiten.”

BDO organiseert daarnaast ambassadeursmeetings waarin werknemers hun ervaringen delen. Zo gaf collega Aster aan hoe waardevol het was om tijdens het Carrière Coach-traject meerdere contactmomenten te hebben en de ontwikkeling van de leerlingen te volgen. Ook de vijf deelnemers aan JINC Baas van Morgen 2024 waren enthousiast over het persoonlijke één-op-één contact met de leerlingen. Tijdens deze dag werden de leerlingen uitgenodigd om hun ambities en interesses te ontdekken.

Het effect van JINC op BDO-medewerkers

Dana: “Veel mensen zijn zich niet bewust van hun eigen privileges en drempels die anderen moeten overwinnen. Via JINC helpen we jongeren en krijgen onze collega’s inzicht in hoe goed zij ervoor staan en dat dit niet voor iedereen vanzelfsprekend is.”

Met eerst een lokaal en sinds 2022 een landelijk partnerschap met JINC, biedt BDO zijn accountancy-experts aan als vrijwilligers om leerlingen te ondersteunen met kennis en vaardigheden. Medewerkers zien kinderen met minder middelen of een migratieachtergrond, wat soms tot nieuwe inzichten leidt; ze worden zich hierdoor bewust van de kansen die zij zelf hebben mogen ervaren.

Sophie: “En dat is precies wat we willen stimuleren. We willen dat medewerkers hun blik verbreden, en de interactie tussen hen en de leerlingen is prachtig om te zien. De leerlingen ontdekken bij BDO wat ze later misschien willen doen, terwijl de BDO’ers hun horizon verbreden. Zo ervaren ze wat ze kunnen doen om de jongeren een beter toekomstperspectief te bieden.” Sophie benadrukt dat JINC dit op een duurzame manier doet (kijkende naar de positieve langetermijneffecten), wat ook waardevol is voor de bedrijfsvrijwilligers.

Rol bedrijfsleven voor kansengelijkheid jongeren

Dana: “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) wordt de afgelopen jaren steeds belangrijker. Als organisatie heb je de verantwoordelijkheid om iets terug te geven aan de maatschappij, aan je regio. JINC is hierbij een fijne samenwerkingspartner: zij nemen het meeste uit handen, waardoor wij ons kunnen richten op het werven van vrijwilligers en het promoten van JINC binnen BDO. De vrijwilligers die zich opgeven voor een project kunnen vervolgens kiezen uit een breed aanbod aan projecten die aansluiten bij de wensen en voorkeuren van de bedrijfsvrijwilliger.”

Bij Carrière Coach bijvoorbeeld spreek je meerdere keren dezelfde leerlingen, bij een Sollicitatietraining sta je één keer voor de klas en met een Bliksemstage komt de klas naar het bedrijf toe. “Iedereen kan kiezen op welke manier hij of zij met de leerlingen wil interacteren.”

Sophie vult aan: “Het is aan bedrijven om dit mogelijk te maken, bijvoorbeeld door het beschikbaar stellen van vrijwilligersuren tijdens werktijd. Er is altijd kennis en expertise in huis die waardevol kan zijn. JINC geeft energie en is professioneel opgezet, dus ik zeg: gewoon doen!”

NetwerkWijzer

Sophie zet zich ervoor in om zoveel mogelijk BDO’ers te betrekken en organiseerde onlangs de werving voor het JINC-project NetwerkWijzer. Dana was één van de trainers. Dit project gaat volgens haar vooral over jezelf professioneel voorstellen, duidelijk maken wat je belangrijk vindt en hoe je vertelt wat je hebt bereikt. “Netwerken is zó belangrijk. Ik ken weinig mensen die zijn of haar baan niet via hun eigen netwerk hebben gekregen, al is het maar door een mailtje of telefoontje naar een bekende.”

Toekomst: uitbreiding naar het mbo

Een strategische focus van het BDO Impact Centre is financiële gezondheid, waarbij een aantal verschillende doelgroepen in de focus staan. JINC’s mogelijke permanente uitbreiding naar het mbo sluit hier goed op aan, omdat dit de volgende stap is in het carrièrepad van jongeren — al dan niet richting BDO. Projecten om mbo’ers te helpen met het aanvragen van toeslagen en aangifte inkomstenbelasting lopen al. De JINC-leerlijn op het mbo kan het werk van BDO versterken.

Dana benadrukt ter afsluiting dat je achtergrond niet bepalend mag zijn voor je kansen. ”Sterker nog, het kan je kracht geven,” zegt ze. “Ik hoop dat jongeren genoeg zelfvertrouwen krijgen om zichzelf te zijn, ook in de professionele wereld. Met de samenwerking tussen BDO en JINC willen we daaraan bijdragen.”