Lessen vóór de TaalTrip
Mijn JINC – leerkracht – TaalTrip
Mijn JINC – leerkracht – TaalTrip
Tijdsduur: 40 minuten
Inhoud en doel
De leerlingen maken kennis met het thema. Wat weten ze er al van? Hebben ze zelf ervaringen over het onderwerp? En aan welke woorden denken ze bij het thema? Deze les bestaat uit 2 deelopdrachten. Ook bereiden ze het bezoek aan de locatie voor.
Na deze les is de voorbewerking gedaan en hebben de kinderen hun woordenschat over het onderwerp opgehaald. De leerlingen weten wat ze kunnen verwachten van de TaalTrip.
Benodigdheden
De werkboekjes worden in de opvolgende lessen eveneens gebruikt. Zorg ervoor dat de werkbladen in een mapje worden bewaard of dat ze aan elkaar geniet zitten.
Activiteit
De docent legt uit wat TaalTrip inhoudt en met welk thema ze de komende tijd aan de slag gaan. Klassikaal wordt het bijbehorende filmpje afgespeeld en nabesproken.
Activiteit
Maak een woordspin met woorden die de leerlingen al kennen en woorden die ze hebben gehoord in het filmpje.
Schrijf het thema op het bord. Doe voor hoe je een woord wat te maken heeft met het thema in een woordspin zet. Laat de leerlingen vervolgens zelf een woordspin maken. Ze schrijven eerst het thema in het midden. Daaromheen komen woorden die al zijn genoemd in het filmpje of die ze al kennen.
Keuze uit verschillende werkwijzen:
Tip: Laat de woordspinnen gedurende het project in de klas hangen. Nieuwe woorden die tijdens het project aan de orde komen kunnen erbij geschreven worden.
Voorbereiding van het bezoek aan de locatie
Vertel dat de groep binnenkort op TaalTrip gaat. Naar welke locatie gaan de leerlingen? Op de locatie gaan de leerlingen in groepjes met een begeleider mee, de Taalgids. Hij of zij laat de leerlingen allerlei dingen zien en vertelt erover. Soms mogen de leerlingen ook meehelpen of voeren ze een opdracht uit. Ieder groepje krijgt een woordkaart met woorden erop van dingen die ze tijdens de TaalTrip zien. Iedere keer als ze een woord gezien hebben wordt dit woord op de kaart afgevinkt.
Er zijn wel een paar regels:
Bespreek deze regels met de leerlingen.
De school is verantwoordelijk voor het vervoer van en naar de TaalTrip locatie en voor de begeleiding. Afhankelijk van het thema en de grootte van de groep heb je van JINC informatie gekregen over het adres van de TaalTrip en het aantal groepjes.
Kijk voor de checklist voor de dag zelf bij praktische informatie.