JINC is genomineerd voor de NRC Charity Awards. Guido en Felicia, aanstormende talenten van de Willem de Kooning Academie, hebben een advertentie voor ons ontworpen. Tijd voor een korte kennismaking!
Naam
Guido van Werkhoven (22) en Felicia Spans (22)
Opleiding
Guido – afgerond: Grafisch vormgeven, op het Grafisch Lyceum in Rotterdam. Momenteel: Advertising, op de Willem de Kooning academie (Hogeschool Rotterdam)
Felicia – afgerond: Audiovisuele Vormgeving. Nu: Advertising, op de Willem De Kooning Academie (Hogeschool Rotterdam)
Hobby’s
Guido: “Fotograferen vind ik heerlijk. De wereld is simpelweg mooier door de zoeker van mijn camera. Daarnaast speel ik heel graag op mijn gitaar.”
Felicia: “Ik vind het heel leuk om kinderboeken en andere verhaaltjes te schrijven en te illustreren. Daarnaast kijk ik graag naar autosport en grimeer ik wel eens een blauw oog of gebroken neus voor een korte film (wat echt heel leuk is want ik heb al 20 bloedneuzen op mijn lijstje staan). Maar als ik kijk naar mijn grootste vrijetijdsbesteding moet ik series en films kijken ook écht een hobby noemen.”
Toekomstdroom
Guido: “Mijn ambitie is om wereldwijd indrukwekkende campagnes te maken die daadwerkelijk het verschil maken.”
Felicia: “Bijdragen aan de maatschappij door met creativiteit lastige problemen op te lossen.”
Was je al bekend met JINC voorafgaand aan de NRC Awards?
Guido: “Voordat we meededen aan de NRC Awards had ik nog nooit van JINC gehoord. Het was dus allemaal nieuw en dat maakte de uitdaging groter.”
Felicia: “Nee, helemaal niet en dat maakte het heel interessant. Zo konden we onbevooroordeeld van start gaan.”
Wat vind je van JINC als organisatie?
Guido: “JINC doet geweldig werk. Het is belangrijk dat iedereen een eerlijke kans op de arbeidsmarkt krijgt.”
Felicia: “Ik vind het heel bijzonder hoe JINC de ogen opent van jongeren en werkgevers door ze met elkaar te verbinden. Vooral wanneer vooroordelen worden doorbroken doordat mensen zelf inzien hoe slim iemand kan zijn die op een andere manier denkt. Daarnaast werken er hele gepassioneerde en gedreven mensen bij JINC en dat werkt heel aanstekelijk, ik had er zin in!”
Hoe vond je het om voor JINC een advertentie te ontwerpen?
Guido: “Het was een heel leuk proces met vrolijke mensen van JINC om mee samen te werken. De boodschap die over moest komen bij mensen die JINC nog niet kennen, maakte het wel een uitdaging. Gelukkig houden we daarvan!”
Felicia: “Het was een leuke uitdaging, want JINC is nog niet super bekend dus we moesten naast een toffe advertentie ook een goede introductie van JINC neerzetten. Dit zodat mensen JINC later herkennen, weten wat JINC doet en hoe JINC kan helpen. Dat is naar mijn mening gelukt op een hele duidelijke en simpele manier.”
Hoe zijn jullie op dit idee voor de advertentie gekomen?
Guido: “Een creatief proces is moeilijk uit te leggen. Soms komen de beste ideeën op de lastigste momenten. Dit was er zo een.”
Felicia: “Dat is lastig om te beschrijven. Onze gedachte was wel dat we het enorm zonde vonden dat weinig mensen zien hoe talentvol kinderen met minder kansen zijn. Een beroemde regisseur zei ooit dat hij juist graag met deze mensen werkt. Hij legt ze de lastigste vraagstukken voor die de slimste mensen niet kunnen oplossen en zij gaan dan vaak opzoek naar de makkelijkste oplossing. Dat is echt waar. Daarom vonden we het concept van talent verspilling heel interessant en zijn we daarmee verder gegaan.”
Stemmen kan nog tot 25 augustus 2016 via http://www.nrccharityawards.nl/advertenties/261/jinc