Dat betekent allereerst dat dat we een online vertaling maakten van onze projecten. Arnhem trapte eind vorige week af: twee praktijkschoolleerlingen werden via beeldbellen klaargestoomd voor een sollicitatiegesprek. Normaal gesproken vindt zo’n training plaats in de klas. Maar Cantor Barten, divisiemanager van arbeidsontwikkelbedrijf Scalabor en sollicitatietrainer voor JINC, klapte er ook graag zijn laptop voor open.

De online setting zorgde voor een nieuw soort contact, voor een andere intimiteit.

Volgens vestigingsmanager Jacqueline de Graaf verliep de online training beter dan verwacht. “Deze setting zorgde voor een nieuw soort contact, voor een andere intimiteit. De leerlingen waren gemotiveerd en voelden zich op hun gemak, waardoor ze alles snel oppikten. Dat was erg leuk om te zien.”

Het gesprek wierp bovendien vruchten af. Naomi, die graag in een winkel wil werken, is goed voorbereid als ze volgende week écht een sollicitatiegesprek gaat voeren bij Albert Heijn. En Delana, een meisje met interesse in planten en natuur, kan via Scalabor zelfs aan de slag bij Intratuin, dat begeleide werkplekken aanbiedt.

Thuisschoolmaatje

In een aantal JINC-regio’s vinden er de komende dagen en weken meer van dit soort pilots plaats. En dan niet alleen op het gebied van solliciteren: kinderen zullen ook online op Bliksemstage en TaalTrip gaan. De resultaten worden vervolgens breed gedeeld en beoordeeld binnen de organisatie. Met als doel: we willen onze projecten ook digitaal op kwalitatief hoogwaardig niveau kunnen organiseren. Nu én in de toekomst.

Daarnaast hebben verschillende JINC-vestigingen zich opgeworpen als regiocoördinator van Thuisschoolmaatje, een initiatief van de VO-raad en Academie Tien. Leerlingen die nu thuis les krijgen, worden gekoppeld aan een vrijwilliger die drie keer per week met hen videobelt om een praatje te maken en te helpen met hun planning en voortgang op school. Gezien de vele JINC-vrijwilligers die staan te trappelen om leerlingen te ondersteunen, is dit een natuurlijke match.

Anderhalvemetereconomie

JINC heeft bovendien een werkgroep opgezet die in deze periode op landelijk niveau innovatieve projecten onderzoekt en coördineert voor de hele organisatie. JINC werkt daarbij nauw samen met het bedrijfsleven, onderwijs en overheden. Want ook nu moet alles goed aansluiten op hun wensen en mogelijkheden. Met deze partners verkennen we bovendien de impact die de anderhalvemetereconomie kan hebben op de uitvoering van ons werk, en hoe we ons hierop kunnen aanpassen.

Op deze manieren zetten we alles op alles om ons doel te bereiken: zoveel mogelijk kinderen uit wijken met sociaaleconomische achtergrond op weg helpen naar een goede start op de arbeidsmarkt.