“Waarom lopen alle mensen hier in pak?” vraagt één van de leerlingen van College de Meer. Hij was 5 juli op Bliksemstage bij Kempen & Co. De leerlingen waren merkbaar onder de indruk van het gebouw en de mensen. Met een pasje mochten ze door een poortje lopen en vervolgens met z’n allen in de lift, op naar de 17e verdieping, vanaf waar ze bíjna hun eigen huis konden zien! Hun mond viel helemaal open toen er ineens twee glazenwassers voorbij kwamen! Behalve bij Kempen & Co vonden er die ochtend ook Bliksemstages plaats bij KLM, Financieel Dagblad, USG, Manpower, LinkLaters en Houthoff Buruma. Bijzonder was dat aan elke Bliksemstage iemand uit de directie deelnam.

Wat gebeurt er allemaal bij Kempen & Co? Wat zijn aandelen? En wat voor beroepen zijn er allemaal bij zo’n bank? Dat zijn enkele vragen die Jorik van den Bos, portfoliomanager bij Kempen & Co op zich afgevuurd kreeg. “Best lastig om deze ingewikkelde materie aan vijftienjarigen uit te leggen,” vertelt Jorik. “Daarom nemen we de leerlingen mee naar de verschillende afdelingen van Kempen, zodat ze het zelf kunnen ervaren.” Als eerste was de dealingroom aan de beurt, waar gehandeld wordt in aandelen. De leerlingen kregen te horen hoe dat werkt en waren direct onder de indruk: “Iedereen heeft hier vier beeldschermen! En er staan allemaal rode en groene cijfertjes op!” Eén leerling wees naar het glazen kantoor: “Waarom zit die meneer in een glazen hok?” De mensen van Kempen legden uit dat hij directeur was en dat hij zo goed overzicht kon houden. Daarna gingen ze samen met een medewerker een oefencase doen: een aankoop van 500 aandelen ING. Geen peanuts! Dat het werk best stressvol is, bleek al snel. Daarom mochten de leerlingen gaan zorgen voor wat ontspanning voor de medewerkers van Kempen & Co, namelijk het regelen van een voetbaltafel. Maar dan moet wel eerst toestemming gevraagd worden aan de grote baas! Dus werd John Hak, bestuursvoorzitter bij Kempen & Co, opgetrommeld. Door de leerlingen werd hij vakkundig  overtuigd met weldoordachte argumenten. John kon niets anders dan akkoord gaan op het plan: “Wat leuk om al die enthousiaste reacties te zien! Dit wil ik graag vaker doen,” aldus John.

Het was de eerste keer dat Kempen & Co een groepje leerlingen ontving op Bliksemstage. Jorik: “Veel kinderen weten niet wat er buiten hun omgeving allemaal te koop is. Tijdens deze Bliksemstage laten we hen zien wat hier allemaal gebeurt. Als er bij een paar leerlingen een vonkje overslaat, dan ben ik tevreden!” Eén tip gaf hij de leerlingen nog mee: “Als het lijkt alsof je in één dag heel veel geld kan verdienen, dan zit er altijd ergens een addertje onder het gras!”

Na afloop van de Bliksemstage schoven de directieleden van Kempen & Co, USG, Financieel Dagblad, KLM, Manpower, LinkLaters en Houthoff Buruma aan voor een lunch, bereid door de leerlingen van ROC vmbo De Berkhoff, waar ze hun ervaringen over de verschillende Bliksemstages konden delen en kennis konden maken met JINC en met elkaar. Jorik: “We hebben de behoefte om iets terug te doen voor leerlingen uit achterstandswijken. En dan is het des te mooier als we nog andere bedrijven kunnen enthousiasmeren die dit ook willen doen, een échte win win!”

 

Foto: leerlingen doen oefencase ‘aankoop aandelen ING’ met een medewerker van Kempen & Co.