JINC heeft daar een oplossing voor bedacht: een digitale Werkwijs- en Sollicitatietraining ineen. Op dit moment werken we hard aan een eerste pilot, die halverwege mei plaats gaat vinden.

Zeker nu is het belangrijk om in contact te zijn met elkaar en te verkennen waar we jongeren een steuntje in de rug kunnen geven.

Het idee is als volgt: een groepje van maximaal vier leerlingen bereidt zich aan de hand van een opdracht voor op de training. Ze moeten daarbij onder meer nadenken over welk bedrijf ze willen opbellen om te informeren naar de mogelijkheden, naar wie ze zullen vragen en wat ze gaan zeggen. Daarna volgt het spannendste: het daadwerkelijke telefoontje!

Droogzwemmen

Maar voor het zover is, mogen de jongeren droogzwemmen. Onder begeleiding van twee trainers – bestaande uit professionals uit het bedrijfsleven – oefenen ze het voeren van een formeel telefoongesprek. Dit leert hen niet alleen hoe ze dat het best kunnen aanpakken, maar neemt ook hun angst weg om een onbekende te bellen.

ABN AMRO Sponsoring&Foundation, portretten nov 2016, Hannie Verhoeven Fotograaf
Inge Postma. FOTO: HANNIE VERHOEVEN

Daarnaast zullen de trainers openlijk het gesprek aangaan over de coronarisis. Wat betekent dit voor hen? En wat is de impact van de crisis op hun scholing en toekomstige werk?

De eerste vrijwilligers hebben zicht al gemeld. “Wij zijn trots dat wij ook juist in deze tijd iets voor de JINC-jongeren kunnen doen!”, zegt Inge Postma van de ABN AMRO Foundation. “Zeker nu is het belangrijk om in contact te zijn met elkaar en te verkennen waar we jongeren een steuntje in de rug kunnen geven.”