Wat gebeurt er als 100 kinderen in Nederland één dag de baas zijn? Op donderdag 29 januari 2015 was het zover: die dag zette JINC 100 kinderen op de stoel van een baas. En niet de minsten: de bazen van onder andere ABN AMRO, POST NL, ING, Coca-Cola, HP, TomTom en Radio538 verleenden hun medewerking. Zij lieten gezamenlijk zien hoe belangrijk een goede start op de arbeidsmarkt is voor ál het talent van morgen. Een unieke dag met verrassende inzichten.

“Het is vet om de baas te zijn”
De dag begon goed voor de Bazen van Morgen. Vooral de auto met chauffeur of de iets te dure sportauto waarmee ze werden opgehaald, maakte veel indruk. “Maar ik wil hem ook bedanken dat hij mij heeft laten inzien dat het niet alleen draait om een mooie auto. Hij heeft me geleerd dat het draait om een team dat je vertrouwt. Zonder dat kun je geen baas zijn.” In hun bedrijven gingen de Bazen van Morgen aan de slag met vragen van de Bazen van Vandaag. ‘Hoe kunnen we het openbaar vervoer aantrekkelijker maken voor jongeren? Hoe vind je en deel je nieuwe muziek? Waarmee kan een vliegtuigmaatschappij de aandacht krijgen? Wat hebben klanten in de toekomst van een bank nodig?’ Als echte bazen zaten ze vergaderingen voor, deden mee aan brainstorms, stelden vragen in het bedrijf en gaven presentaties. Ook stonden de media te woord en beoordeelden nieuwe producten of ideeën. “Het is vet om de baas te zijn” volgens Mitchel, baas bij WitchWorld Almere. Bilal en Rania weten het na vandaag zeker: zij willen wel CEO van PostNL worden. “Ja, we denken dat het in de toekomst wel beter zal gaan met de post. Herna vond onze ideeën goed en je moet een doel hebben, toch?”
 
Wat staken de Bazen van Vandaag ervan op?
De Bazen van Vandaag staken er het nodige van op. Zo bezoeken jongeren geen websites, ze willen apps, snelle games, animatiefilmpjes en naar coole events.  En ze willen graag bijdragen. Leilani: “Ik ben blij dat ik was uitgenodigd. Ze kunnen kinderen echt wel vaker betrekken voor ideeën. Dan horen ze het van de doelgroep zelf.” Han Blokland (Cofely): “Wat we hebben meegenomen is dat wij als bedrijf toch meer naar de scholen toe moeten. Zeker met het huidge gebrek aan technisch personeel.” Ook de deelnemende scholen waren positief over het effect van één dag: “Als je kinderen vertrouwen geeft, kunnen ze eigenlijk alles. Deze ervaring nemen kinderen voor de rest van hun leven mee”, volgens Jeroen Samwel, docent van het Sweelinkcollege.
 
Het belang van de Baas van Morgen
Daniël Roos, directeur van JINC en initiatiefnemer van de Baas van Morgen: “Voor de kinderen is het een unieke ervaring, maar ook de bazen hebben er veel van geleerd. Voor JINC is deze actie belangrijk om te onderstrepen dat ieder kind een eerlijke kans verdient op de arbeidsmarkt. Mijn persoonlijke drijfveer is dat er maatschappelijke verandering komt. Hoe kun je jongeren echt iets meegeven zodat hun ontwikkeling wordt versneld. Het is onacceptabel dat je minder kansen hebt als je wieg op de verkeerde plek staat.  Vandaar ook dat we veel publiciteit willen”. En die kwam er. JINC’s Baas van Morgen kreeg – mede dankzij de deelnemende organisaties brede aandacht in landelijke media, waaronder EenVandaag, Koffietijd, Hart van Nederland, Radio 2, AD, Telegraaf, Parool en Volkskrant. Ook online was de Baas van Morgen het gesprek van de dag. #Baasvanmorgen van overdag trending topic op Twitter. Ook belden er tijdens de dag moeders om hun kind aan te melden, kwamen er spontane sollicitaties binnen bij JINC en meldden zich enkele steden waarin JINC nog niet is gevestigd, om de opening van een vestiging in hun gemeente.

De Baas is swag
In de middag kwamen de Bazen van Vandaag en van Morgen bij elkaar in een conferentie om hun ervaringen te delen. De kinderen waren te spreken over hun baas: een aardige, ontspannen, rijke, rustige en interessante man. Een dagje meelopen gaf aan hen een nieuw perspectief. “Ik wil nu toch directrice zijn”, zei Chevenne, baas bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. Het gaf zelfvertrouwen: “Ik wil mijn baas bedanken voor het geweldige advies dat je veel zelfvertrouwen moet hebben, maar je team gaat voor”. Soms was de invalshoek onverwacht: “Een baas moet goed Nederlands kennen, want dan kun je hem verstaan. En sportief zijn, zodat zijn collega’s niet de hele tijd koffie en zo voor hem moeten halen”. En er was begrip voor de Baas van Vandaag: “Een baas werkt waarschijnlijk het hardst van allemaal in een bedrijf”. Ondanks alle waardering voor de Bazen van Vandaag en hun goede adviezen, ziet de Baas van Morgen er in de ogen van jongeren toch anders uit. Die is lief, sociaal, grappig, begripvol en jong en heeft ‘swag’. Een vrouw dus, was de conclusie. Of in ieder geval een baas met veel vrouwelijke eigenschappen.

Bekijk hier een filmpje van deze bijzondere dag! Of een videoverslag van de Baas van Morgen bij Sanoma

Deze Blog is geschreven door Mireille Spapens, de mede-bedenker van JINC baas van Morgen. Mireille is Director Brand, Communications & Corporate Responsibility bij Deloitte en zeer betrokken bij de activititeiten van JINC.