De afgelopen jaren voerde het in Almere gevestigde Athlon Nederland vaak projecten uit met JINC. Leerlingen van lokale basisscholen, vmbo’s en het praktijkonderwijs gingen langs bij het mobiliteitsbedrijf voor Bliksemstages en TaalTrips. Op hun beurt bezochten medewerkers regelmatig middelbare scholen om Sollicitatietrainingen te geven of Carrière Coach-gesprekken te voeren.

Portret Alexander Heijkamp2

Er was, met andere woorden, veel contact tussen professionals uit het bedrijfsleven en jongeren die opgroeien in wijken met sociaaleconomische sachterstand. “Beide partijen hebben daar baat bij”, weet Alexander. “De jongeren ontdekken wat voor beroepen er allemaal bestaan, wat bij hen past en hoe ze een sollicitatiegesprek moeten voeren. En mijn collega’s krijgen er positieve energie van, ervaren dat hun kennis en ervaring nuttig is voor een jonge generatie.”

Door corona kwam die uitwisseling opeens stil te liggen. De scholen gingen dicht, het bedrijfsleven ging over op thuiswerken en sloot zijn kantoren. Alexander: “Ik zat daar echt mee in mijn maag.” Daarom zocht hij contact met Mariska Boom, vestigingsleider van JINC Flevoland, en samen zetten ze in krap een week een volledig digitale TaalTrip over het thema mobiliteit op poten. Daarmee was het, halverwege april, één van de eerste JINC-projecten die coronaproof werden uitgevoerd.

Het is een heel spannende tijd. Maar als je nu alleen oog hebt voor je eigen onderneming en niet voor de wereld om je heen, breekt dat je later op.

Alexander Heijkamp, CSR-Director bij Athlon NederlandTweet dit

Alexander: “Ik dacht: wat als ik nou met mijn camera naar kantoor ga en een paar collega’s vraag de normale route van die TaalTrip door- en rond het pand te lopen? En dat we daar een soort leerzame digitale speurtocht van maken? Dat was eigenlijk best eenvoudig te doen. Het kostte mij een halve dag om te filmen, drie collega’s kwamen er een uurtje voor naar de zaak. Het filmpje aan elkaar gemonteerd, en klaar. De leerlingen konden ermee aan de slag.”

Moraal van het verhaal: maak het niet te moeilijk. “Ok, misschien was de film niet helemaal perfect, wellicht had een officiële filmcrew er nog iets mooiers van gemaakt. Maar dit ging snel, het was goedkoop én effectief op het moment dat het hard nodig was. Juist toen wisten we met JINC de kinderen thuis te bereiken. En dat was ons gezamenlijke doel.”

Ed foto 2
Een collega van Alexander geeft uitleg over het wagenpark.

Weinig tijd, veel impact

Dat het economisch zwaar tij is, betekent dus niet dat bedrijven moeten stoppen met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), vindt Alexander. “Juist niet, zou ik zeggen. Door corona hebben kwetsbare groepen meer hulp nodig. Je wilt bovendien dat je eigen mensen, die thuis aan het werk zijn, dingen doen waar ze energie van krijgen en plezier uithalen. Dat kan bijvoorbeeld door hen een online sollicitatietraining te laten geven. Dat kost weinig tijd en levert voor beide partijen veel op.”

Alexander snapt uiteraard dat veel bedrijven zorgen hebben over de toekomst. “Het is een heel spannende tijd. Maar als je nu alleen oog hebt voor je eigen onderneming en niet voor de wereld om je heen, breekt dat je later op. Dat geloof ik echt. Ok, misschien heb je nu een kleiner budget voor MVO, misschien moet je kijken of je dingen slimmer kunt organiseren. Maar geef het niet op. Bedrijven hebben een enorme kracht om de wereld elke dag een klein beetje mooier te maken.”

Wil je ook graag juist nu kinderen uit wijken met sociaaleconomische achterstand helpen bij hun start op de arbeidsmarkt? Kijk dan hier wat je kunt doen!