Van dinsdag 7 april tot vrijdag 10 april maken ruim 350 leerlingen (basisschool en vmbo) kennis met de meest uiteenlopende ambachten tijdens de Ambachtenweek: van sieraden maken, video’s monteren, werken met keramiek tot ijzer smeden en glas in lood zetten. Tijdens deze bijzondere Bliksemstages gaan de leerlingen ook echt even zelf aan de slag. Bedrijven die meedoen zijn onder andere Chocolatemakers, Van Den Broek Biljarts, Atelier Ted Noten, Kookstudio de Laurier, creatief interactiebureau Rodesk en opleidingsbedrijf Schilderscool. Steeds minder jongeren kiezen voor een carrière in een ambacht, terwijl de sector om personeel staat te springen.
Ervaren hoe het werkt
Een vmbo’er moet op zijn 15e al een keuze maken voor een sector. Het ambachtsvak is voor veel jongeren onbekend terrein en heeft een slecht imago: werken met je handen, weinig salaris. Een hardnekkig vooroordeel, ‘De enige manier om dat te voorkomen is om ze zelf te laten ervaren hoe het is’, aldus Daniël Roos, directeur van JINC. ‘Het stijgend aantal vacatures in deze sector biedt kansen voor iedereen. Ook als je uit een omgeving komt waar het afmaken van school of het vinden van een baan niet van zelfsprekend is.’
Goud in handen
‘Jongeren die kiezen voor een specialistische beroepsopleiding hebben daarmee goud in handen. Er is veel werk in te vinden en je kunt er een goede boterham mee verdienen. We moeten dat echte vakmanschap meer in de spotlights zetten’, aldus minister Bussemaker (Onderwijs) in een brief aan de Tweede Kamer. Ook sieradenontwerper Ted Noten onderstreept dit: “Het is belangrijk dat jongeren in aanraking komen met ambachten. Werken in een ambacht gaat nooit vervelen. Het geeft plezier om alles zelf te doen en te maken, dat maakt je rijker”.
De Ambachtenweek vindt plaats in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Brabant.