“Mijn hartslag ging sneller dan normaal. Ik werd om 04.00 uur wakker en kon niet meer slapen!”, vertelt Ali enthousiast. Samen met zijn klasgenootje Mohammed was hij voor één dag de baas van StayOkay Hostels en dat was spannend. Niet alleen Ali en Mohammed stonden voor één dag aan het roer van een bedrijf. Meer dan 100 kinderen zaten op donderdag 28 januari op de stoel van een directeur, CEO of burgemeester tijdens JINC Baas van Morgen. Onder andere ABN AMRO, Coca-Cola, Albert Heijn, Dell, bol.com en NN Group werden gerund door kinderen. De deelnemende bedrijven lieten gezamenlijk zien hoe belangrijk een goede start op de arbeidsmarkt is voor ál het talent van morgen. Een unieke dag vol verrassende inzichten.

Vrachtwagen met chauffeur
De dag begon goed voor de Bazen van Morgen. Vooral de auto met chauffeur of de iets te dure sportauto waarmee ze werden opgehaald, maakte veel indruk. Danil, Baas van Morgen bij DB Schenker, kon zijn ogen niet geloven. Hij werd geheel in stijl opgehaald door een vrachtwagen. “Dat had ik echt niet verwacht. Super gaaf!”. Ook stonden op verschillende ophaallocaties filmploegen en fotografen klaar om de topmannen en -vrouwen in de dop te volgen tijdens hun Baas van Morgen-avonturen. Zo trapte Denise de ochtend af met haar eerste interview en radiodebuut bij 3FM. Jedaiah en Luciano stonden als bazen van Deloitte in de spotlights tijdens Het Jeugdjournaal.
Zoals het echte bazen betaamt, gingen de kinderen bij de bedrijven aan de slag met allerlei interessante vraagstukken. Hoe kun je jongeren beter bereiken op social media? Hoe zorg je ervoor dat jongeren gezondere voedingskeuzes maken? Wat moet je doen om radio populairder te maken in tijden van Spotify? En hoe ziet het huis van de toekomst eruit? Om deze vragen te beantwoorden zaten ze vergaderingen voor, deden ze mee aan brainstorms, stelden vragen in het bedrijf en gaven presentaties.

Wat staken de kinderen en de bazen ervan op?
Zowel de Bazen van Vandaag als de Bazen van Morgen staken er het nodige van op. Rabab stond aan het roer van Capgemini en zette haar opgedane kennis direct om in een paar mooie adviezen: “Ik vind het belangrijk dat Capgemini ook meer met jongere mensen gaat werken. Daarnaast kunnen ze op social media meer laten zien van hun kleurrijke en warme kant.” De 13-jarige Dehlia nam voor een dag de taken over van Daniel Ropers (bol.com) en nam haar functie als nieuwe directeur heel serieus. “Dehlia heeft zich echt verdiept in wat we nog beter kunnen doen. Haar advies om de winkel nog persoonlijker te maken voor klanten vond ik een hele goede. Ook was ze kritisch op de betaalmogelijkheden: ‘Het is een online winkel waardoor je de indruk krijgt dat je alleen online kan betalen, sluit je mensen dan niet uit?’. Gelukkig kunnen klanten bij ons ook nog steeds met acceptgiro betalen, maar ik vond dit een hele scherpe waarneming. Heel knap!”

Je postcode mag je toekomst niet bepalen
In Nederland groeien meer dan 600.000 kinderen op in sociaaleconomische achterstand. Door een gebrek aan de juiste rolmodellen, vaardigheden en een netwerk dreigen zij steeds vaker de aansluiting op de arbeidsmarkt te missen. Daniël Roos, directeur van JINC en initiatiefnemer van de Baas van Morgen: “Voor de kinderen is het een unieke ervaring, maar ook de bazen hebben er veel van geleerd. Voor JINC is deze actie belangrijk om te onderstrepen dat ieder kind een eerlijke kans verdient op de arbeidsmarkt. Je postcode mag je toekomst niet bepalen. Vandaar ook dat we veel publiciteit willen”. En die kwam er. JINC Baas van Morgen kreeg – mede dankzij de deelnemende organisaties brede aandacht in landelijke media, waaronder RTL Z Van Liempt Live, Het Jeugdjournaal, Radio 1 en 2, 3FM, Algemeen Dagblad en De Telegraaf. Ook online was de Baas van Morgen het gesprek van de dag. Zowel #JINC als #baasvanmorgen waren trending topic in Nederland op Twitter.

“Klein beginnen en het groot waarmaken”
Aan het einde van de dag verzamelden de Bazen van Vandaag en Morgen zich tijdens een conferentie om ervaringen uit te wisselen. “Onze jonge bazen hebben een heel goed idee bedacht om eenzame ouderen te helpen”, vertelt Froukje de Jonge, Wethouder van Almere. “Hun advies: bouw een kinderboerderij naast een bejaardentehuis. De ouderen kunnen daar met de dieren knuffelen én komen tegelijkertijd in contact met kinderen.” Nikol stond aan het roer van Stebru, een dag om niet snel te vergeten: “Het was een hele leuke dag en ik ben heel blij en dankbaar dat ik deze ervaring moet opdoen”. Over en weer werden bijzondere wensen naar elkaar uitgesproken. “Het was een geweldige dag. Ik ben super blij dat ik bij Rochdale mocht zijn. Ik hoop dat u en ik vinden wat we willen. Het was perfect! Ik hoop dat ik uw wens uit zal laten komen. Vrouwen aan de top!”, aldus Ahlam. Tot slot spraken de directeuren een belofte uit naar de kinderen met een speciaal ‘beloftekaartje’. Dit kaartje mogen de kinderen bij hen inzetten voor advies over studie/en of werk. Een waardevol contact voor een belangrijk moment in hun leven. “We hebben afgesproken dat Djaleisha over een half jaar nog een keer langs mag komen. Ze heeft heel veel in haar mars.”, aldus Jaap Bierman (HTM). Het levensmotto van Djaleisha: “Klein beginnen en het groot waarmaken.”