Directeuren van Nederlandse multinationals doen 200 kinderen bijzondere belofte

Vandaag staan 150 directeuren van Nederlandse topbedrijven hun stoel af aan een kind dat opgroeit in een omgeving met sociaaleconomische achterstand. Tijdens ‘Baas van Morgen’, een initiatief van JINC, spreken alle deelnemende directeuren een bijzondere belofte uit naar de kinderen. Samen met JINC laten zij zien dat een goede start op de arbeidsmarkt niet voor ál het talent van morgen vanzelfsprekend is. “Ieder kind verdient een eerlijke kans op een succesvolle toekomst, daarom zetten we ons met ‘Baas van Morgen’ samen in voor deze kinderen”, aldus Dirk Neelis (Transavia). De kinderen staan voor één dag aan het roer van de top van Nederland, bij organisaties als: Albert Heijn, Hilton, Ziggo, AkzoNobel, Madurodam, Rijkswaterstaat, Boskalis, Nestlé, Ministerie OCW, Philips en vele andere.

In Nederland groeien meer dan 600.000 kinderen op in een omgeving met sociaaleconomische achterstand. Zij hebben dromen en talenten, maar vaak ontbreekt het hen aan een waardevol netwerk, de juiste vaardigheden en kennis over beroepen. Daardoor is een goede start op de arbeidsmarkt voor hen niet vanzelfsprekend. Tijdens JINC Baas van Morgen ervaren 200 kinderen hoe het is om de baas te zijn. Zij doen een waardevol contact op voor het leven en zien van binnenuit hoe een bedrijf werkt. “Gedurende het jaar helpen wij meerdere jongeren via de verschillende projecten van JINC. ‘Baas van Morgen’ vormt daar een bijzondere en unieke aanvulling op’, vertelt Dirk Neelis (Transavia).

Perspectief verbreden

De kinderen gaan bij de bedrijven aan de slag met interessante vraagstukken. Zo onderzoekt de Baas van Morgen bij Albert Heijn hoe zij de instroom van jonge werknemers op peil kunnen houden en zoekt Rafael (13 jaar) bij Usabilla uit hoe zij de volgende generatie enthousiast krijgen voor technologie en software. “Ik vind het wel spannend, maar ook heel leuk! Het is tof om echt een keer de baas te zijn van een groot bedrijf”, vertelt Rafael. Niet alleen voor de kinderen, maar ook voor de directeuren is het een leerzame dag. “Een jongere één dag op de stoel van een baas levert twee vliegen in één klap: een onvergetelijke ervaring voor de Baas van Morgen en wie weet nieuwe ideeën voor ons”, aldus Jaap Wassink (Coca-Cola). “We zien dat initiatieven als deze echt nodig zijn om jongeren te helpen bij een succesvolle voorbereiding op de arbeidsmarkt.”

De belofte

De dag wordt afgesloten met een feestelijke JINC Baas van Morgen conferentie waarbij alle deelnemende directeuren en kinderen samenkomen om ervaringen te delen. Tijdens de conferentie spreken de directeuren een bijzondere belofte uit naar de kinderen met een speciaal ‘beloftekaartje’. Dit kaartje mogen de kinderen bij hen inzetten voor advies over studie/en of werk. Een waardevol contact voor een belangrijk moment in hun leven.